Prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal (t.v.), og prosjektsjef for tunnel i BetonmastHæhre
 Anlegg AS, Øystein Birkeland, skreiv i dag under på kontrakten på en 700 meter lang sidetunnel torsdag 8. mars.
Prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal (t.v.), og prosjektsjef for tunnel i BetonmastHæhre Anlegg AS, Øystein Birkeland, skreiv i dag under på kontrakten på en 700 meter lang sidetunnel torsdag 8. mars. (Foto: Statens vegvesen)

Andre Rogfast-kontrakt signert

Statens vegvesen og BetonmastHæhre Anlegg AS har signert en kontrakt på å bygge en 700 meter lang sidetunnel i Mekjarvik i Rogaland.

Tunnelen skal brukes til å frakte masser ut fra tunnel-løpene i Rogfast.

Ti entreprenører kom med tilbud, og BetonmastHæhre Anlegg AS (tidligere kjent som Hæhre Entreprenør AS) hadde det laveste tilbudet på 62 millioner kroner.   

- Vi var fornøyde med at så mange var interesserte i å bygge sidetunnelen. Tilbudene var også innenfor kostnadsrammen vi har på denne kontrakten. Hæhre leverte det laveste tilbudet, og samtidig har de overbevist oss om at de kan levere rett kvalitet til rett tid. Nå ser vi frem til at vi også kommer i gang fra sørsiden av Rogfast, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.

Dette er den andre Rogfast-kontrakten som er tildelt. Fra nordsiden, i Arsvågen, har entreprenør NCC startet med å sprenge ut to sidetunneler.

BetonmastHæhre Anlegg gleder seg til å starte jobben:­­

- Vi håper å starte opp om kort tid, sier Øystein Birkeland.

Han er prosjektsjef for tunnel i BetonmastHæhre-selskapet, og gleder seg spesielt over at de fikk en kontrakt på Vestlandet.

- Som bergenser er jeg spesielt glad for at vi nå også er representert på Vestlandet, sier han.

Statens vegvesen vil «om kort tid» lyse ut den første av de tre store Rogfast-kontraktene:

Kvitsøy-kontrakten er estimert til 3,4 milliarder kroner.

Forsiden nå