Mercedes-Benz 3355AS 6x6 med Megadrive dumpersemitrailer i snøvær i steinbruddet til Lunds Labrador i Larvik.
Mercedes-Benz 3355AS 6x6 med Megadrive dumpersemitrailer i snøvær i steinbruddet til Lunds Labrador i Larvik.

Angriper rammestyrte dumpere

Et intimt samarbeid mellom Mercedes-importør Bertel O. Steen AS, påbyggerfirmaet Nor Slep AS og franske Poclain Hydraulics har resultert i at Mercedes-selgerne nå kan bevege seg inn på et marked som tidligere har vært dominert av rammestyrte dumpere.

Poclain var nok mer kjent den gangen man produserte gravemaskiner. I dag lever selskapet først og fremst av hydrauliske fremdriftsløsninger som benyttes av kjøretøy- og maskinprodusenter. På bilsiden er systemet best kjent som HydroDrive hos MAN, men også Renault og Volvo kan nå levere lastebiler med tilsvarende hydrostatisk forhjulsdrift. Nå benytter Nor Slep samme systemet på den fremre akselen på den nye dumpersemitraileren Megadrive. "HydroDrive bak-fram" var det noen som sa spøkefullt på presseintroduksjonen hos Nor Slep i Sandefjord.

Produktet

Idéen kom fra Nor Slep, men Bertel O. Steen brukte ikke lang tid på å tenne på den. Mercedes-importørens bidrag er en standard Actros 3355AS 6x6 trekkvogn. Den er påmontert kraftuttak og pumpe, styreenhet, hydraulikktank, slanger og diverse andre " duppeditter" for å overføre hydraulisk trykk og flyt til semitraileren. Inne i førerhuset er det montert en bryter for å slå hydraulikken på og av, samt et eget instrumentpanel hvor sjåføren kan følge med på det som skjer. Den hydrostatiske driften av hengerakselen slås automatisk av når man overstiger ca. 20 km/h og automatisk på igjen når man kommer under denne grensen. Mesteparten av kjøringen inne på et anleggsområde foregår i lavere hastigheter enn dette.

Mest nytt er det på dumpersemitraileren. Den er i sin helhet utviklet hos Nor Slep, men i tett samarbeid med Bertel O. Steen og Poclain. I tillegg må nevnes den tyske akselfabrikken Gigant, som har levert aksler til Nor Sleps tunge dumpersemitrailere i mange år, og som også har tatt frem akselen hvor hjulmotorene fra Poclain er montert. Nor Slep har sikret seg enerett på denne akselen, så potensielle konkurrenter kan ikke helt uten videre kopiere. Sandefjord-selskapet har også sikret seg retten til navnet Megadrive og logoen.

Megadrive har typebetegnelsen SE-72T, som forteller at dette er en semitrailer for totalvekt på 72 tonn. 36 tonn hviler på de to hengerakslene og tilsvarende mye på bilen. Kombinasjonen er altså beregnet på lukket anlegg og vil først og fremst konkurrere med rammestyrte dumpere.

Fordeler

- Megadrive har en rekke fordeler sammenlignet med rammestyrte dumpere, sier Per Åge Spartveit, som har tittel av arbeidende styreformann etter at sønnen Tom Erik tok over som daglig leder i Nor Slep. - Løsningen er rimeligere. Du får tre Megadrive-vogntog for prisen av to rammestyrte dumpere. Lastekapasiteten er den samme som på en dumper, men kjørehastigheten er høyere og komforten bedre. Megadrive er også gunstigere når det gjelder drifts- og vedlikeholdskostnader. Dessuten er fleksibiliteten større. Kombinasjonen har normal bredde på 2,55 meter og kan derfor transporteres fra sted til sted på egne hjul på alle veier. Trekkvognen kan selvsagt også brukes med andre semitrailere. For en entreprenør er det nærliggende å tenke på kombinasjonen med en maskinsemi. Tilsvarende kan Megadrive trekkes av andre biler, men da får man naturlig nok ikke drift på hengerakselen. Vogntoget kan selvsagt ta et gruslass på offentlig vei også, men da blir ikke nyttelasten stort mer enn det man kan klare med en tre-akslet bil. Den styrken som er nødvendig for å klare en totalvekt på over 70 tonn på et anleggsområde, må nødvendigvis veie noe.

Foreløpig eksisterer bare prototypen. Den har gått i fullskalatest hos Hæhre Entreprenør AS noen måneder. Oddbjørn Rønningen har bare godord å si om løsningen. Han er ansvarlig for lastebildriften hos Hæhre.

Dumperkassen (16 mm Hardox 450 i bunn og 12 mm Hardox 450 i sider) på 28 m 3 og hovedrammen er produsert i Polen, mens sammenmonteringen har skjedd hos Nor Slep. Ved serieproduksjon vil Megadrive i sin helhet bli produsert i Polen.

Mercedes-Benz

Nor Sleps nye Megadrive kan kun gå med Mercedes-Benz. - De programmeringer og tilpasninger som er foretatt, er knyttet opp mot denne modellen, forklarer Jan Linström, som er Nordic Area Sales Manager i Poclain Hydraulics AB med hovedkontor i Upplands Väsby nord for Stockholm. Både salg og Service av Megadrive skal skje gjennom tungbilnettet til Bertel O. Steen her i landet. Selgerne får altså et helt nytt marked å bryne seg på.

Spartveit har stor tro på Megadrive og mener produktet også vil fange interesse utenfor Norge. Megadrive blir å se på den store Caterpillar/Mercedes-karavanen i Sør-Norge fra slutten av mars og frem til andre halvdel av juni.

 

Forsiden nå