Det ene av de to vogntogene der den danske eieren er anmeldt for ulovlig kabotasje. (Foto: Statens vegvesen)
Det ene av de to vogntogene der den danske eieren er anmeldt for ulovlig kabotasje. (Foto: Statens vegvesen)

Anmeldte vindturbin-transporter

Statens vegvesen har i januar 2016 levert inn anmeldelse på to danske vindturbintransporter for ulovlig kabotasje.

De to ble stoppet i oktober 2015  i Bessaker i Sør-Trøndelag på vei til Trønderenergis nye vindturbinpark på Skomakerfjellet i Roan. Det var et dansk firma som var totalleverandør av parken. De benyttet danske biler til ulovlig kabotasje-kjøring ifølge Statens vegvesen.

- Vi viste om disse transportene og sendte utekontrollen til Bessaker, sier Jan Ivar Moen, fagleder for utekontroll i Statens vegvesen.

Han ønsker ikke å si mer om transportene enn at det gjelder to vogntog fra et dansk firma, siden saken nå er sendt til politiet.

Til adressa.no har han tidligere uttalt:

- Vi mener at dette var en ulovlig transport, mens transportøren mener de kan gjøre dette lovlig.

Tillatelser for spesialtransport med vogntog som er lengre, høyere, bredere og tyngre enn tillatt til vanlig skal ha vært i orden. Det var altså at trekkbilene var danske som var problemet.

Hva er kabotasje?

Kabotasje er nasjonal transport mot vederlag som utføres i et annet land enn der transportøren hører hjemme, og er i utgangspunktet ulovlig. Det er imidlertid som et unntak fra regelen lovlig med inntil tre kabotasjeturer i løpet av maksimalt sju dager, etter at et vogntog har krysset grensen inn i landet med reell internasjonal last med fraktbrev.

Kabotasjekjøring kan ikke påbegynnes før alt godset som fulgte med det innkommende internasjonale oppdraget er losset.

Forsiden nå