×
Annonse for
Innhold produsert av Native Media, på oppdrag for Isuzu Norge
SUKSESS: Isuzu-ansvarlig i Norge, Steinar Dokken (t.v.) og adm. dir. i RSA, Frank Dunvold, foran hovedkontoret i Drammen.
SUKSESS: Isuzu-ansvarlig i Norge, Steinar Dokken (t.v.) og adm. dir. i RSA, Frank Dunvold, foran hovedkontoret i Drammen. (Foto: Native Media)

Slik ble Isuzu en suksess

Hvordan kunne det japanske pickup-merket Isuzu, uten en eneste norsk kunde, bli en maktfaktor med tett på 25 prosent markedsandel?

  • Innhold produsert av Native Media, på oppdrag for Isuzu Norge

For Isuzu er rett og slett en japansk pickup-suksess i Norge. Kundene kan grovt sett deles i to grupper, ifølge RSAs norske toppsjef Frank Dunvold.

ENGASJERT: Frank Dunvold blir engasjert når han forteller om fordelene med Isuzu. Steinar Dokken til høyre. Foto: Native Media

– Hovedgruppen kan vi gjerne kalle entreprenørene, de som trenger godt utstyr i arbeidet sitt. De er det desidert flest av. Men vi har også en stor gruppe til, nemlig eventyrerne – de som trenger et kjøretøy som matcher den aktive, eller røffe livsstilen deres, forteller han.

Høye mål

Han har invitert oss til hovedkontoret til RSA, sentralt plassert i Drammen, sammen med ansvarlig for Isuzu i Norge, Steinar Dokken. RSA har de siste årene hatt stor suksess med salget av pickup-delen hos Isuzu. Nå er målene mer hårete enn noen gang.

– Takket være et flott produkt og gode priser har Isuzu skapt en særdeles sterk merkevare, og gått forbi flere av de store aktørene. Det er ikke til å stikke under en stol at kundeportefølje betyr mye i bilbransjen, og vi har startet uten en eneste kunde. Ja, det er fortsatt færre Isuzu-pickuper på veiene enn fra Toyota, men differansen minsker år for år, sier Dunvold offensivt.

– Nå har vi en årlig markedsandel på mellom 20 og 25 prosent, skyter Dokken inn.

– Det er totalpakken som gjør at vi mener vi er uslåelige.

Frank Dunvold, administrerende direktør, RSA Norge.

NB: Saken fortsetter under bildet.

LAGER: Alle Isuzuer kommer til Drammen og leveringstiden er ekstremt kort. Foto: Isuzu

Jakter på førsteplassen

Det er de to meget fornøyd med, men ambisjonsnivået stopper selvsagt ikke der.

– Jeg mener vi fortjener beskrivelsen solskinnshistorie for denne reisen, og det er mange i bilbransjen som er imponert over det Steinar og vi andre har fått til med Isuzu. Og i år er ambisjonen å bli nummer én. Vi har i hvert fall kjøpt inn biler til det, sier Dunvold med et smil.

Med andre ord gjenstår det «bare» å få solgt bilene. Det har Dokken & co god erfaring med, og det er ingen «synlige skjær i sjøen» utenfor Drammen havn, hvor samtlige Isuzu-er leveres.

– Pickup-markedet er bra, og er vel det eneste markedet som ikke har vært utsatt for noe prat om elektrifisering. Det har bidratt til at salget har økt i flere år på rad, forklarer Dokken.

– Vi ser en klar tendens til at pickupen har blitt mer allemannseie. Det er trendy, ja rett og slett kult å kjøre pickup

Frank Dunvold, administrerende direktør, RSA Norge.

Fra «konebil» til «mannebil»

Det er også en klar fordel at det fortsatt er høy aktivitet i anleggs-Norge hvor det stadig skal utvikles infrastruktur, veier, bygg etc. Til de tøffeste oppdragene det norske arbeidslivet har å by på, trengs det selvsagt tilsvarende utstyr. Men det er også ett argument mange fortsatt ikke har tatt helt innover seg.

BLACK EDITION: De mørke detaljene gjør modellen Black Edition ekstra tøff. Foto: Native Media

– Vi ser en klar tendens til at pickupen har blitt mer allemannseie. Det er trendy, ja rett og slett kult å kjøre pickup. Det betyr at også langt flere privatkunder kjøper pickup. Og tidene forandrer seg, også i bilbransjen. Tidligere var «bil nummer to» nesten utelukkende en «konebil». Nå kan dette være en «mannebil». Flere og flere voksne forklarer at de vil ha en bil der de sitter høyt og trygt. At den er praktisk. Det er ikke uten grunn at pickup er USAs mest solgte biltype, gløder det fra Dunvold.

Dekker hele Norge

Tilbake til proffene. De som må ha et fungerende verktøy i en tøff arbeidsdag. RSA har proffkunder som har kjøpt 3-400 biler gjennom flere år. På kundelisten tre av landets desidert største entreprenører og en rekke mindre entreprenører rundt i Norge.

Apropos «Norge rundt». Det er én av flere nøkler til suksessen.

– Vi har et ekstremt bra forhandlernett hvor vi er representert over hele landet, og vi har konkurransedyktige priser, begynner Dokken.

NB: Saken fortsetter under bildet.

GOD DEKNING: Uansett hvor du måtte befinne deg, vil du være i nærheten av en Isuzu-forhandler, her illustrert av Steinar Dokken. Foto: Native Media

– Totalpakken gjør oss uslåelig

Med to blad Isuzu-entusiaster på den andre siden av bordet, er det ingen underdrivelse å si at argumentasjonsrekken ikke er helt ferdig.

– Det er totalpakken som gjør at vi mener vi er uslåelige. Vi kjøper inn store partier og lagrer bilene i Drammen. Da kan vi selge rett fra oss og levere enhver Isuzu i løpet av noen få uker. Ja, skal den ikke bygges om eller tilpasses, så kan vi egentlig levere biler på dagen, forteller Dunvold.

I FRONT: Isuzu tar mål av seg til å selge flest pickuper i Norge i 2019. Foto: Native Media

Toppsjefen penser seg inn på forhandlerbiten igjen. For lokal trygghet i form av service og hjelp er et hovedargument.

– Det er klart det er en trygghet med forhandlere i nærmest hver eneste «fjordtarm». Uansett hvor du befinner deg, har vi sannsynligvis en forhandler i nærheten, understreker han.

– Men det vil jo alle kunne bruke som argument, prøver vi oss.

– Ikke sant, men vi har det største forhandlernettet. I Nordreisa, Lakselv, Odda og Alvdal finner du ikke mange andre forhandlere, sier Dunvold. – Ser du på kartet her, så er det ikke mange områder vi ikke dekker. Og selv om du bor innerst på Finnmarksvidda, så er Isuzu-forhandleren nærmest, påstår han og viser frem pc-skjermen.

Skal du bruke bilen som en arbeids- eller fritidsbil, et verktøy som takler røffere forhold, da er det ingen som slår Isuzu.

Steinar Dokken, ansvarlig for Isuzu i Norge.

NB: Saken fortsetter under bildet.

TÅLER TØFF BRUK: Pickupene er de minste bilene Isuzu lager. Dermed er dimensjonene litt sterkere og mer solide enn hos mange konkurrenter. Foto: Isuzu

Bunnsolide produkter

Dunvold og Dokken har allerede snakket litt om de mange fordelene med Isuzu, men de har spart et par kronargumenter til slutt, blant annet pris.

– Vi er absolutt konkurransedyktige. Vi mener likevel det er langt viktigere å understreke at vi har det mest solide produktet på hele markedet, og husk: Pickupene er de minste bilene Isuzu produserer. Det gjenspeiles også i kvaliteten på delene. Det er solide greier, som er laget for tøff bruk, hvor dimensjonene er litt sterkere og mer solide enn hos konkurrentene. Skal du bruke bilen som en arbeids- eller fritidsbil, et verktøy som takler røffere forhold, da er det ingen som slår Isuzu.