×
Annonse for
Innhold produsert av Native Media for Hella Maskin AS.
AVTALE: Rental.one har akkurat inngått en treårig avtale med Hella Maskin. F.v.: Svein Bøe, daglig leder i Rental.one, Asbjørn Herikstad avd. leder Hella Maskin, Kjetil Friestad, innkjøpssjef i Rental.one og Jon Hella, daglig leder i Hella Maskin.
AVTALE: Rental.one har akkurat inngått en treårig avtale med Hella Maskin. F.v.: Svein Bøe, daglig leder i Rental.one, Asbjørn Herikstad avd. leder Hella Maskin, Kjetil Friestad, innkjøpssjef i Rental.one og Jon Hella, daglig leder i Hella Maskin.

– Valgfrihet er essensielt

Ordene over tilhører innkjøpssjef Kjetil Friestad, i utleiegiganten Rental.one, eid av Risa Gruppen. Når deres maskinpark skal utstyres med maskinstyring, går de derfor fortsatt for et ettermontert system, levert av Hella Maskin.

  • Innhold produsert av Native Media for Hella Maskin AS.

Rental.one har akkurat inngått en treårig avtale med Hella Maskin, hvor sistnevnte skal fortsette å være leverandør av maskinstyring til den store utleieparken.

– Det å være innovative for å finne kostnadseffektive modeller og løsninger, er et stort fokus hos oss, sier Kjetil Friestad, innkjøpssjef i Rental.one. – Topp moderne utstyr som effektiviserer hverdagen for oss og kundene våre, samt lave driftskostnader og lite ståtid er et must for en sunn drift, fortsetter han.

Må være kvalitet

For Friestad og Rental.one er kvaliteten og servicen på utstyret de kjøper og leier ut, samt at kundene får den opplæringen og veiledningen de trenger på maskiner og utstyr for å løse arbeidsoppgavene sine, særdeles viktig.

Og det er her videreføringen av samarbeidsavtalen med Hella Maskin kommer inn i bildet. Hella Maskin har vært en god leverandør av maskinstyring, og samarbeidspartner siden 2005. Dermed er det fortsatt maskinstyringsprogrammet Xsite Pro fra produsenten Novatron som blir ­foretrukket.

NAVN: – Mange kjenner det som «sånn derre Hella-system», men for å gjøre det helt klart for kunder og lesere, så heter produsenten Novatron, mens produktet heter Xsite Pro, sier Jon Hella.

– Gjorde en grundig vurdering

Det har lenge vært en stor diskusjon i bransjen om man bør velge fabrikkmontert eller ettermontert 3D-system. Kjetil Friestad sier de har tatt en grundig vurdering før de falt ned på at ettermontert var den beste løsningen.

– Utviklingen innenfor slike systemer er fortsatt rivende og det er spennende å være en del av. For oss er det svært viktig å ha kontroll på prosjektdata, funksjonelle brukernivå og ikke minst god support, service og opplæringskapasitet. Derfor gikk vi for løsninger fra Hella Maskin, sier Rental.one-sjefen.

– VI VIL VELGE DET SYSTEMET OG DEN LEVERANDØREN VI TIL ENHVER TID FØLER ER BEST FOR OSS.

Kjetil Friestad, Rental.one

Ønsker direkte kontakt

En annen usikkerhet er hva som skjer med fabrikkmonterte utstyr når nye og mye rikere dataformater kommer og software skal oppdateres. Rental.one følte det var tryggest å forholde seg direkte til leverandørene som leder utviklingen innenfor dette fagfeltet.

– Valgfrihet er essensielt for oss på dette området.Vi ønsker alltid å kunne velge det 3D-systemet og den ­leverandøren vi til enhver tid føler er best for oss, slår Friestad fast.

Siden 2005 har Hella Maskin levert mellom 100 og 150 3D-systemer til Risa Gruppen, og med den nye treårsavtalen er det ikke utenkelig at dette tallet kan passere 200 totalt.

NB: Saken fortsetter under bildet.

FORTSATT SAMARBEID: Avtalen er en videreføring av et langt og godt forhold med Risa Gruppen.

Fokus på eksisterende kunder

Hella Maskin har solgt og driftet maskinstyringssystemer i over 20 år allerede, og har opparbeidet seg et meget godt rykte innenfor både service og support. Daglig leder Jon Hella tror han har forklaringen på det.

FORNØYD: Jon Hella er meget godt fornøyd med den gode utviklingen hos hovedleverandøren Novatron.

– Vi har hele tiden hatt et mye større fokus på å bygge gode rutiner og hele tiden ha nok kapasitet til å kunne hjelpe våre eksisterende kunder fremfor å kjempe om markeds­andeler, begynner Hella.

For jobben er langt fra ferdig når salget er sluttført.

– Det er nok våre dyktige fagfolk på service og support som er våre viktigste selgere. Vi har utviklet et system og en administrasjon som gjør at alle får svar eller hjelp, og vi kan bufre opp eller ned kapasitet utfra pågangen av forespørsler, forklarer Hella.

Vil utnytte potensialet

Den erfarne lederen har vært i anleggsbransjen i over 30 år, og er opptatt av at lønnsomheten og utnyttelsesgraden ved bruk av 3D-systemer kan forbedres også hos eksisterende kunder. Nye maskinførere eller sjåfører, og for den saks skyld nyheter innenfor fagfeltet, gjør at det trengs kontinuerlig påfyll av kunnskap og kompetanse.

Det er ikke er arbeid det tas lett på hos Hella Maskin.

– Vi har et pågående prosjekt der vi aktivt følger opp kundene våre med kurs for både landmålere og øvrig støtte­apparat, aktiv fjernstyrt oppfølging for nye sjåfører, og nettverksbygging for å øke kompetansen ute. Denne satsningen skal vi øke kapasiteten på fremover, gløder det fra Hella.

Han vil fortsette satsingen på et godt støtteapparat.

– Uten noen som helst forkleinelse for våre flinke selgere og forhandlere rundt om i Norge så tror jeg den nevnte satsingen på et godt utbygd støtteapparat med høyt kompetansenivå er det som har gjort oss til Norges nest største leverandør innen anleggsteknologi, konkluderer Hella fornøyd.