Nye Ford Transit Custom er selvsagt blikkfanget på Fords Stand under nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover fra 20-27.9 2012.
Nye Ford Transit Custom er selvsagt blikkfanget på Fords Stand under nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover fra 20-27.9 2012.

Årets varebil i Europa

HANNOVER (AT.no): Under en sermoni i Hannover tirsdag kveld ble Ford tildelt prisen for årets varebil i Europa 2013.

Prisen ble tildelt etter at en jury bestående av 24-medlemmer fra 24 Europeiske land hadde avgitt sine stemmer. AT.no er representert i juryen ved Torbjørn Eriksen som er det norske medlemmet i juryen.  Ford tok en suveren seier med 117 av totalt 133 mulige poeng, og med Dacia Dokker på 2. plass et poeng foran Mercedes-Benz Citan på tredjeplass.

En helt ny bil

Juryen berømmer blant annet Ford for å ha klart å bygge en helt ny bil, basert på en eksisterende drivlinje og enkelte chassiskomponenter fra tidligere modeller. Også på områder som kjørekomfort og design berømmes Ford i uttalelsene fra jury-medlemmene.  Også bilens flerbruksegenskaper berømmes av mange av medlemmene i juryen. I Norge har dessverre ikke kombimodellene like stor gjennomslagskraft da de blir uforholdsmessig dyre grunnet det avgiftsregimet vi har.

Juryforman Pieter Wieman overrakte trofeet som er beviset på at Ford Transit Custom er Van of the Year 2013 til Barb Samardzich, vice president Product Development, Ford of Europe.
Juryforman Pieter Wieman overrakte trofeet som er beviset på at Ford Transit Custom er Van of the Year 2013 til Barb Samardzich, vice president Product Development, Ford of Europe.

Bilen kjøres bortimot som en personbil, noe som blant annet kommer av at bilen er 37% stivere enn forgjengeren. Det innvendige støynivået er også betraktelig redusert, samtidig som førerkomforten er økt vesentlig ikke bare med nytt interiør, men også ved detaljer som at setet kan justeres 30 mm mer og at Ford endelig har fått rattjustering på plass.

Økt lastekapasitet

Også lastekapasitet og lasterom har fått en kraftig forbedring. Lasteroms volumet er økt fra 6 til 6,8 m3 ved optimalisering av av plassen. Inn og utlasting er bedret ved at blant annet bredden på sidedørene er økt. Selv den korteste modellen kan laste tre europaller med en meters lastehøyde. Også utvendig har designavdelingen funnet nye smarte løsninger, som eksempelvis det nedfellbare lastestativet. 

På sikkerhetssiden har bilen fått en rekke nye løsninger som gjør at både fører og passasjerer skal sitte mye tryggere inne i bilen. Omkring 40 % av bilens skall er produsert i et kraftigere stål som skal bidra positivt til innvendig sikkerhet i tilfelle en kollisjon. Også gardin-airbagger kan leveres i tillegg til de vanlige front og side-airbaggene. Også styrestangen er endret slik at det ikke skal utgjøre så stor fare for førerens hode og bryst ved en frontkollisjon.

Motoriseringen av Transit Custom er i prinsipp den same som ble lansert for et par år siden, men med enkelte modifiseringer. Ford hevder også at drivstofforbruket vil være klasseledende.  Service-intervallene er økt til to år eller 50000 kilometer, noe som er med på å holde driftskostnadene nede.

 

 

Forsiden nå