Marit Arnstad advarer mot privatfinansiert veibygging, mens næringspolitisk direktør Petter Haas Brubakk i NHO mener at OPS er tingen.
Marit Arnstad advarer mot privatfinansiert veibygging, mens næringspolitisk direktør Petter Haas Brubakk i NHO mener at OPS er tingen.

Arnstad advarer Høyre mot OPS

- Dette er å overlate regningen til etterkommerne, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Staten betaler allerede nærmere en halv milliard kroner i året for tre ferdigbygde OPS-prosjekter.

Billigere

Som AT.no skrev nylig hevder NHO og Høyre at det blir billigere å bygge veier med offentlig-privat samarbeid (OPS), og at Høyre vil sette i verk minst ett OPS-prosjekt årlig hvis de kommer i regjeringsposisjon til høsten.

Andre betaler moroa

Samferdselsministeren understreker at veiprosjekter med OPS binder opp budsjettene.

- Høyres forslag innebærer å skyve regningen foran seg for så og la senere regjeringer betale for moroa, sier Marit Arnstad til Klassekampen.

I statlig regi

Argumentet for OPS er stabile økonomiske rammer år for år, ved at en privat entreprenør får en stabil pengestrøm for å fullføre prosjektet raskest mulig.

Samferdselsministeren mener man kan oppnå en sammenhengende, rask og rasjonell utbygging i statlig regi.

Gjør seg populær

- En samferdselsminister som setter i gang en rekke OPS-prosjekter kan sikkert bli populær i starten. Problemet er at det kommer noen etter som må betale, sier Arnstad.

Advarer

Hun viser til at hennes europeiske kolleger nå advarer mot konsekvensene etter flere år med omfattende bruk av OPS.

Til tross for advarslene tror Høyre og NHO fortsatt at OPS-metoden gir billigere infrastruktur.

- Det har vist seg at man bygger raskere og billigere vei med OPS, sier generalsekretær Lars Arne Ryssdal i Høyre.

Næringspolitisk direktør Petter Haas Brubakk i NHO mener at særlig samferdselsprosjekter egner seg.

Avgjør valget

Mange mener at OPS er et av de store temaene som skiller de borgerlige og de rødgrønne partiene ved høstens valg.

Forsiden nå