Askims nye brannbil er resultatet av en totalvurdering av faktorene behov, kvalitet og pris, ifølge brannsjef Per Fjeldstad. – Vi har fått den brannbilen vi ønsket oss, sier han.
Askims nye brannbil er resultatet av en totalvurdering av faktorene behov, kvalitet og pris, ifølge brannsjef Per Fjeldstad. – Vi har fått den brannbilen vi ønsket oss, sier han.

Askims første MAN brannbil

Ikke bare var det Askim Kommunes første MAN og en betydelig begivenhet for brannmannskapene, det ble også ripet kryss i taket hos MAN Last og Buss AS. Askim Kommunes nye stolthet er nemlig Norges første brannbil av modellen MAN TGM.

Budsjettrammen var 2 millioner pluss moms. Prisen på komplett bil i Euro 5-utgave med firehjulsdrift og differensialsperre på langs og på begge akslene, automatisert girkasse, fabrikkbygd mannskapshytte og spesifisert brannvernutstyr, passet innefor rammen som hånd i hanske. Brannsjef Per Fjeldstad summerte da også opp sin omtale av prosjektet med konklusjonen: - Vi fikk den bilen vi ønsket oss.

Passer til behovet

I forhold til en stor brannbil, som Askim naturligvis også har, passer den nye MAN TGM 4x4 godt i boligstrøk med smale veier og hvor det forekommer dårlig brøyting. Selve bilen er smalere enn en stor Scania, bare2,37 m, og på området fremkommelighet har den nærmest fullblods offroad-egenskaper.

Så vidt vi forsto, telte det litt at motoren, en 6,9-liters, common rail-innsprøytet Euro 5-motor med to turboer klarer Euro 5-kravene uten bruk av AdBlue. Bilen har ikke automatkasse, men en automatisert, manuell ZF-kasse med MANs Tipmatic-program i offroad-versjon.

Påbygget i stål og aluminium er levert av Spesialpåbygg AS, men er produsert i Polen av spesialisten Wawrzaszek. Det inneholder en Ruberg brannpumpe og Robwin skumsystem. Skuminnblandingen femdobler slukkingseffekten i forhold til bare vann slik at de 2000 literne bilen bringer med seg, har en effekt tilsvarende10.000 litervann.

En utenforliggende, men viktig årsak til at MAN ble vurdert seriøst i utgangspunktet, var at det er tilgang til kompetent service-verksted på Askim, nærmere bestemt E18 Lastebil-Service med 19 ansatte. Verkstedet reparerer hva som helst, men har spesialisert seg på MAN og DAF.

Forsiden nå