Erik Presthus (t.v) og André Gulholm studerer brosjyrene av de nye belteknuserne og sikteverkene som nå inngår i Atlas Copcos program. Kjøpet av Dynapac viste seg å være en fulltreffer og forhåpningene til Hartl-maskinene er store.
Erik Presthus (t.v) og André Gulholm studerer brosjyrene av de nye belteknuserne og sikteverkene som nå inngår i Atlas Copcos program. Kjøpet av Dynapac viste seg å være en fulltreffer og forhåpningene til Hartl-maskinene er store.

Atlas Copco inn i knusemarkedet

Atlas Copco har kjøpt østerrikske Hartl Powercrusher og er på full fart inn i et nytt markedssegment. Knuse- og sikteverk representerer områder selskapet har manglet, men som er komplementære til Atlas Copcos øvrige program rettet mot gruve-, anlegg- og pukkindustrien.

Norske Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS på Langhus er allerede i full gang med å innpasse de mobile knuse- og sorteringsverkene fra Østerrike i salgsprogrammet.

- Dette blir spennende, og en ny utfordring for oss. Slik vi ser det, er kjøpet av Hartl en naturlig forlengelse av produktrangen i selskapet. Det sier adm. direktør Erik Presthus (38), og føyer til:

- Atlas Copco er et solid og velfungerende selskap som alltid foretar grundige analyser, før beslutning tas om å gå inn i nye produktområder. Derfor er det ingen stor overraskelse at nettopp knuseutstyr sto for tur i selskapets ekspansjonslinje.

Sammen med overjordprogrammet

Organisatorisk blir Hartl-produktene som nå har skiftet navn til Atlas Copco Powercrusher, lagt til overjordsavdelingen sammen med borevogner og tilhørende borstål. André Gulholm (35) har fått produktansvaret for overjordsavdelingen, for produktgruppene retter seg langt på vei mot de samme kundene. Dels vil også knuselinjen i startfasen representere et for lite segment til å bli skilt ut i en egen avdeling.

- Vi har allerede fått forespørsler fra boreentreprenører og andre kunder som vil vite mer om knuse- og sorteringsverk, og vi er kommet igang med demonstrasjoner i Sverige, sier Gulholm.

- Hvilke maskiner dreier det seg om?

- Atlas Copco har fått inn grovknuseren PC6 på belter som er en skikkelig rusk på 54 tonn. Den står ved flyplassen på Arlanda for demonstrasjon. Vi valgte å starte med belteknuseren, men på programmet står også Atlas Copcos sorteringsverk HCS 6015 med sorteringskapasitet på 300 tonn/h. Kundene drar gjerne til Arlanda, for de er nysgjerrige på den nye belteknuseren, sier Gulholm. Han kom til Atlas Copco 1. april 2007, et halvår etter Presthus som nå sitter i sjefsstolen.

Lange tradisjoner

Østerrikske Hartl Powercrusher ble innlemmet i Atlas-familien for noen måneder siden og har fått navnet Atlas Copco Powerchrusher.

Bedriftens røtter går 85 år tilbake i tid, og er utviklet gjennom tre generasjoner etter at Franz Hartl startet grustak i 1935.

Som eier av eget grustak, opparbeidet gründeren stor kunnskap om massebehandling, og han fikk også en solid attest som demoleringsekspert og organisator av transport av forskjellige typer masse langs elven Danube.

Fart i utviklingen av knuseutstyr ble det først da 2. generasjon, representert ved Franz og Adolf Hartl, tok over virksomheten og presenterte sin første hjulgående knuser med navnet Powercrusher i 1977. De drev produktutviklingen videre, og i kjølvannet av resirkuleringsboomen i Europa presenterte selskapet sin første belteknuser i 1987.

Navnet Hartl Powercrusher kom først i 2001 da familien registrerte et 100% eid familieselskap med Powercrusher som merkenavn.

I etterfølgende år kom nylanseringene tett, og 3. generasjon Dominik og Alexander Hartl kom inn i virksomheten. Frem til Atlas Copco-avtalen er det solgt 1500 Hartl knuse- og sorteringsverk i 65 land.      

Demomaskinen på Arlanda

Belteknuseren PC6 på Arlanda er utstyrt med kjeftknuser og har en oppgitt produksjonskapasitet på 350 tonn/h. Materkassa tar 7 m3 og under denne er det plassert en frittstående dobbeltdekk vibrasjonsenhet med grizzly som er 4700 mm lang og 1270 mm bred. Maskinen har permanent metallseparator. @%:Hovedtransportøren er 1200 mm bred og har en utkasthøyde på vel 3 meter. Sidetransportørene er 800 mm brede og har utkasthøyde på 2800 mm.

Mobilknuseren flytter seg på 500 mm brede belter, og den drives av Cat-motoren C13T4/C11 73 på 287 kW (385 hk).

Forsiden nå