Det er disse tunnelene kontrakten gjelder oppgradering for.
Det er disse tunnelene kontrakten gjelder oppgradering for. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Åtte vil oppgradere tunneler

Tilbudene varierte i pris fra ca. 142,9 mill. til ca. 176,1 mill. kroner.

De neste årene skal ca. 50 tunneler i Nord-Norge oppgraderes for å bli enda sikrere.  Nå har Statens vegvesen fått respons på den første kontrakten, som inneholder tolv tunneler på Helgeland og i Salten.

 - Generelt kan vi si at det blir nye nødlys, flere og nye nødtelefoner, mer brannslukkeutstyr og noen andre tiltak for å øke sikkerheten for trafikanter og utrykningsetater ved for eksempel kollisjoner og bilbrann. I tillegg skal det bli nytt lys i en del av de gamle tunnelene, forteller prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen, Region nord.

Disse hadde levert tilbud til tilbudsåpningen onsdag 4. mars:

Tilbyder                                      Tilbudssum eks. mva
Scanmatic Elektro AS                 142.938.250,-
Mesta AS                                    143.814.468,-
Traffic Solutions AS                    147.390.675,-
Aventi Technology AS                158.546.055,-
Tom Staurbakk AS                      163.718.500,-
Elektro Bodø AS                          164.783.700,-
OneCo Samferdsel AS                169.489.575,-
OneNordic Kraftmontasje AS      176.169.175,-

Samspillskontrakt

 - Det er en stor og kompleks jobb, og vi har vært ekstra spente fordi vi skal prøve ut en kontraktsform som er ny for oss. Nå ser vi at markedet har gitt god respons på denne kontraktstypen, sier prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen, Region nord.

Konkurransen i dette oppdraget gjelder både prosjektering og bygging.

- Vi kaller det en samspillskontrakt, som er en type totalentreprise der vi jobber sammen med entreprenøren for å finne den beste måten å løse oppdraget på. Dette blir spennende, og vi har stor tro på et godt samarbeid og et godt resultat.

Starter i tunnelene til sommeren

Nå som tilbudene er kommet inn, skal Vegvesenet kontrollregne på dem før et av firmaene kan få tilbud om kontrakt. Varigheten på den er ca. tre år.

- Vi tar sikte på at vi kan signere rundt påsketider. Første del av oppdraget vil bestå av prosjektering og samspillsarbeid for å finne de riktige løsningene, og vi regner med at entreprenøren kan starte arbeidet med tunnelene i løpet av sommeren. Da er det opp til den som skal gjøre jobben å avgjøre hvilke tunneler de starter med.

Tryggere i tilfelle en ulykke

Prosjektet omfattet opprinnelig riksveitunneler lengre enn 500 meter, men nå får enkelte kortere tunneler også en viss oppgradering.

Oversikt over tunneler i første kontrakt:

Tunnel                                  Kommune            Meter               Åpningsår

Kvænflogtunnelen                Fauske                  1747       1968

Setsåhøgda tunnel               Fauske                    180       1968

Saksenviktunnelen               Saltdal                   1148       1992

Saltnestunnelen                   Saltdal                     466        1991

Dalmovikhalstunnelen          Saltdal                     164        1991

Illhøllia tunnel                       Rana                      1260        2002

Nesset tunnel                      Hemnes                    578        1996

Nordmarktunnelen               Hemnes                   184        1996

Finneidfjordtunnelen            Hemnes                   857        1996

Breivikhammartunnelen       Hemnes                    186        1996

Pytjehåjen tunnel                 Hemnes                    110        1996

Korgfjelltunnelen                 Hemnes og Vefsn    8533        2005

Forsiden nå