Føreren slipper bilen utenfor skrenten i 1. gir, og bilens bremsesystem sørger for at nedstigningen går rolig og kontrollert.
Føreren slipper bilen utenfor skrenten i 1. gir, og bilens bremsesystem sørger for at nedstigningen går rolig og kontrollert.

Avanserte offroad egenskaper

I januar inviterte Harald A. Møller forhandlere, presse og noen kunder på Amarok kjøretrening. En viktig del av opplegget var instruksjon i hvordan systemene fungerte.

Amaroken er fullstappet med avansert elektronikk som hjelper føreren i nesten alle tenkelige og utenkelige situasjoner.

Bilen leveres med to forskjellige 4-hjulsdriftsystemer, et permanent 4MOTION-system og et innkoblbart 4MOTION-system. For de aller fleste vil det permanente systemet være mer enn godt nok, men for ekstrembrukere er nok det innkoblbare systemet et hakk hvassere.

Permanent 4-hjulsdrift

Utgaven med permanent 4-hjulsdrift har 3 knapper ved siden av gearspaken. Disse er ESP-av, differensialsperre på bakakselen og offroad funksjon. De to første valgene er relativt kjente, mens offroad-valget er mer ukjent.

Når offroad velges, endres innstillingene i ABS-systemet til å passe bedre for kjøring på andre underlag. Blant annet blokkeres hjulene på en kontrollert måte slik at den skyver løs masse foran hjulene for å danne "bremsekiler".

Bilen har også en bakkestart- og bakkebremseassistent- funksjon.

Innkoblbar 4-hjulsdrift

For alle med et stort "ego", eller ekstreme offroadbehov er det denne løsningen som gjelder. Her kan fører velge mellom bakhjulsdrift, 4-hjulsdrift med høy- og lavserie. I tillegg kan ESP kobles ut, diffsperre kan kobles inn og offroad-funksjon kan benyttes.

I motsetning til diffsperren på den permanente låses 3 hjul, de to bak og et foran sammen. ESP- og ABS-funksjonen opptrer annerledes i denne versjonen ved at de kobles helt ut i offroad-modus. Også denne versjonen har bakkestart- og bakkebremseassistent funksjon. Sistnevnte fungerer ved at bremsene holder bilen igjen i bratte bakker, når hastigheten er under 30 km/h. Føreren kan faktisk bare slippe bilen utenfor en skrent i 1. gear og la bilen gjøre bremsejobben selv, uten at føreren trenger å røre bremsepedalen. Det er sågar mulig å gire fra 1. til 2. gir uten å manuelt trykke på bremsene under cluchingen. Bilens elektronikk vil fortsette å kontrollere bremsetrykket slik at den ikke akselererer og "farer av gårde".

Forsiden nå