STOREBROR: Den nye store Avant 860 dukker frem i grønnskjæret da den ble presentert for en utvalgt gruppe på fabrikken i Finland. Lansering skjer på Bauma.
STOREBROR: Den nye store Avant 860 dukker frem i grønnskjæret da den ble presentert for en utvalgt gruppe på fabrikken i Finland. Lansering skjer på Bauma. (Foto: Bjørn Eilert Eriksen)

Avant 800 - ut av tåkeheimen

TAMMERFORS (AT.no): Effektfullt, dekorativt og spennende. Dette var scenariet da nye Avant 860 kom sigende inn i den grønntåkebelagte salen hvor inviterte forhandlere og presserepresentanter fra et 10-talls nasjoner satt som tente lys på tribunen.

Teleskopmaskinen er den hittil største maskinen finske Avant Tecno Oy i Tammerfors har utviklet.

Den setter et foreløpig punktum i størrelse og har sine forgjengere i Avants 200-, 300-, 400-, 500-, 600- og 700-serie.

Avant har spesialisert seg på å utvikle og levere enboms maskiner i et stadig bredere spekter.

Bredt program, mye redskap

Filosofien er at de forskjellige brukerkategoriene skal kunne finne nettopp den maskinen som passer best for dem, enten de er private, kommer fra et borettslag, fra park og anleggsektoren, eller fra kommunale etater.

Avant - et selskap i vekst

Når Avant Tecno Oy valgte å presentere sin kommende stjerne, 800-serien, på hjemmebane, er årsakene flere. Etter oppkjøp av nabobedriften har Avant nå samlet all produksjon i eget anlegg. Det legges opp til å øke produksjonstakten fra 100 til 110 maskiner i uken, og innen 2021 til 150 i uken. I den nye fabrikken vil det om kort tid også bli lagt opp til produksjon av de nye maskinene som nå lanseres. Omtrent 10.000 m2 i den nye fabrikken er tatt i bruk.

For første gang har Avant Tecno Oy passert en historisk grense på 100-millioner euro i omsetning etter en vekst på 17% siste år. Totalt omsatte hele gruppen, Avant Tecno Group, for 123,5 mill. euro i 2018. I summen er også tre salgsselskap, løfteutstyrsprodusenten og datterselskapet Leguan Lifts Oy tatt med. Totalt 80% av produksjonen eksporteres til et 50-talls land. Målet er fortsatt 10% årlig vekst.

Avant bygger på en grunnfilosofi om å foreta så mye som mulig av produksjonen under eget tak, vekst på 10% for et selskap hvor 80% av produksjonen eksporteres.

Selskapet ble etablert av Risto Käkelä i 1991. Han kjøpte sitt tidligere arbeidssted som gikk konkurs og startet ny virksomhet.

Den første maskinen som ble produsert hadde logoen Ylö Katti, senere ble maskinen til StaldKat og deretter Avant.

Ja, de kan være fra landbruket, fra utleiemarkedet eller fra industrien, og selvfølgelig fra entreprenør- og anleggssektoren hvor Avant også er blitt en ettertraktet maskin i demoleringsjobber både ute, inne og i tunnel.

Avant har rendyrket sitt enboms maskinkonsept ved å utvikle eller tilpasse over 200 forskjellige redskap til maskinene, en nøkkelfaktor for å få bredde i brukerområdene.

Lanseres på Bauma

Selve verdenslanseringen av den nye Avant 800-serien skjer på Bauma i april 2019. Der presenteres også selskapets elektriske lastemaskiner som ble vist for pressen i februar i Tammerfors, men som fortsatt er i en videreutviklingsfase.

Da nye Avant 860 kom rullende inn i demosalen med pallelasten høyt hevet, var det nettopp løftekapasiteten det ble fokusert på. Den er økt til 1900 kg og en løftehøyde på 3,5 meter, men fortsatt har Avant beholdt en maskinbredde på bare 1,5 meter. Lengden er 3,5 meter og maskinhøyden er 2,5 meter.

Maskinvekten er 2500 kg, men kan økes i takt med redskapen som brukes. Med sin rammestyringsløsning er teleskoplasteren blitt en kraftplugg.

- I likhet med andre importører ser vi frem til å kunne presentere de nye maskinene fra Avant i Norge, både 800-serien og de elektrisk drevne modellene som også kommer, sier Gaute Risdal.

Han har ansvaret for Avant i Felleskjøpet Rogaland/Agder, og på presentasjonen i Finland representerte Risdal også den andre importøren - Felleskjøpet Agri.

Samlet er de blant Avants største importører med et årlig maskinsalg på 400-500 maskiner.

PRØVEKJØRER: Gaute Risdal fra Felleskjøpet fant seg godt til rette i den nye 860-maskinen. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Motorvalg og konstruksjon

Den nye Avant 800-serien kommer i to versjonen. Det er modellen 860i med Kohler KDI 1903 TCR, en Steg V turboladet dieselmotor på 42 kW (57 hk). Den andre har fått betegnelsen Avant 850 med Kubota V2403 motor på 36 kW (49 hk). Maskinen er beregnet for markeder utenfor EU uten Steg V utslippsregulering.

KJEMPEANLEGG: Avant har kjøpt nabofabrikken og er i ferd med å åpne nye produksjonslinjer i anlegget. Foto: Avant
ELEKTRISK: Oppgradert Avant e6 har også et flyttbart ladeaggregat som kan tas med til jobbstedet. Foto: Avant

Begge har hydrostatisk transmisjon med en drivmotor på hvert hjul, og de opererer i to hastigheter. Maks fart er 30 km/t, og hydraulikkapasiteten for utstyr er hele 80 liter i minuttet.

Teleskopbommen kan forlenges 825 mm. Det gir maks løftehøyde på 3,5 meter, noe som betyr at biler og hengere kan lastes fra sidene. Hydraulikksystemet stiller automatisk lastehøyden når bommen heves/senkes. Videre er 800-serien utstyrt med Avants hurtigkoblingssystem for den arbeidsredskapen som velges.

Produsentens ROPS/FOPS-godkjente, åpne hytte er standard, men 800-serien leveres også med lukket, klimaregulert hytte. Ny design har gitt føreren mer plass.

HISTORIEN: Den første maskinen fra Avant Tekno hadde Katti som logo, trolig inspirert av Bobcat. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Som nevnt skal lanseringen skje på Bauma i april 2019, mens produksjonen starter sommeren 2019. Målsettingen er å sørge for at importørene får en demomaskin tidligst mulig i sommer, får AT.no opplyst.

De nye el-drevne lastemaskinene

Det er 3 år siden Avant introduserte sin første batteridrevne maskin, Avant e5, på Bauma.

- Senere har vi utvidet serien med Avant e6, den første lithium-ion batteridrevne lastemaskinen i markedet. Nå har vi et nært samarbeid med finske Valmet Automotive som arbeider intenst med utvikling, design og produksjon av forskjellige batterityper og systemer. Vi har sett at etterspørselen etter batteridrevne maskiner øker jevnt og trutt, sier salgsdirektør Jani Käkelä.

De to batteridrevne maskinene ble vist i Finland; Avant e5 med AGM blybatteri og Avant e6 med lithium-ion batteri. Begge kom lydløst rullende inn foran podiet. Maskinene er utstyrt med to elektriske motorer, en for fremdriften av maskinen og den andre for å utføre løfteoperasjonene. Det er innebygd 230V/16A batterilader, og maskinene har en løftekapasitet på 900 kg til 2,8 meters høyde. Begge er kompakt bygd med en lengde på 2,55 m, høyde på 1,98 m og en bredde som starter på 1,03 m, men kan utvides. Vekten er 1400 kg.

GRÜNDEREN: Risto Käkelä startet bedriften i 1991 og er fortsatt leder. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Det vakte en viss munterhet da de to maskinene kom rullende inn, og den ene bar med seg sin egen ladestasjon på pallegaflene. Når det gjelder brukstiden, viser skjemaene at e5 i løpet av en 8-timers arbeidsdag har full kapasitet i 1,5 time, deretter 5 timer ladetid for å være fulladet før siste økt starter.

For Avant e6 er den typiske arbeidsrytmen 3 timers drift, en times ladetid og deretter nye 3 timers drift før ny ladning. Maskinen er utstyrt med to elektriske motorer, en på 7,2 kW for drift og en 2 kW motor for lasteredskap. I løpet av kun 30 min. med en 400V/32A hurtiglader kan Avant e6 lades fra 20-80% og fra 0-100% i løpet av en time. Det klarer seg med andre ord med ladning i lunsjtiden for å gjøre maskinen fullt operativ i lang tid.

Et annet poeng er at selve batteripakken med lithium-ion batterier er 30% lettere enn bly-batterier. Vektbesparelsen gir en stor fordel for bruk på steder hvor total maskinvekt er en begrensning for arbeidet som skal utføres.

- Med den utviklingen Avant har når det gjelder batteridrevne maskiner, ser vi at nye bruksområder vil åpne seg, både i landbruket og i anleggsbransjen, tror Gaute Risdal.

Forsiden nå