Cascadia er en av Freightliner-modellene som kan leveres med motorer fra Detroit Diesel DD-serien.
Cascadia er en av Freightliner-modellene som kan leveres med motorer fra Detroit Diesel DD-serien.

Både EGR og SCR hos Detroit Diesel

Det har lenge vært kjent at det vil komme en ny motorplattform for de tunge lastebilene som produseres under Daimler-paraplyen, deriblant Mercedes-Benz. Motoren brukes trolig allerede, men bare i amerikansk utførelse.

Behovet for en helt ny motorserie kom raskere i Nord-Amerika enn i Europa. Årsaken var fjorårets nye avgasskrav, EPA 2010, "over there".

Utslippsgrensene for hovedingrediensene NO x og partikler er på nivå med Euro 6 som trer i kraft i vår del av verden først ved inngangen til 2013. Detroit-baserte Detroit Diesel er et datterselskap av Daimler Trucks North America LLS, og det er naturlig at i hvertfall deler av utviklingsarbeidet og produksjon av den nye enhetsmotoren er lagt dit.

Foreløpig holdes kortene nokså tett mot brystet når det gjelder morgendagens motorer i Mercedes-Benz Axor og Actros. Vi får derfor nøye oss med å beskrive de nye motorene i de nordamerikanske " Mercedes-Benz", nemlig Freightliner og Western Star, og så får vi se hvor mye av dette som etter hvert kommer på vår side av Atlanteren.

Tre motorstørrelser

De nyeste motorene fra Detroit Diesel har betegnelsene DD13, DD15 og DD16. De eksisterte også i en EPA 2007-utførelse. DD står selvsagt for Detroit Diesel, mens tallet bak bokstavene indikerer volum, henholdsvis 12,8-, 14,8- og 15,6 liter.

Selv om det er snakk om tre volumstørrelser, er motorene i høyeste grad modulbaserte. Dermed kan delelisten holdes på et fornuftig nivå. Effektuttaket fra den minste DD13 er på 350 hk, mens den største DD16 yter 600 hk. Største dreiemoment spenner fra 1690 til 2770 Nm. Sammenligner man med dagens V6- og V8-motorer i Actros, strekker effektene fra 320 hk (1650 Nm) og opp til 653 hk (3000 Nm). Man befinner seg altså i samme område, selv om kommende motorer i Actros gjerne kan ha litt andre ytelsesdata.

Bygd over samme lest

De tre motorstørrelsene er selvsagt bygd over samme lest. Det dreier seg om rekke-seksere med eksosresirkulering (EGR), Common Rail flertrinnsinnsprøytning, partikkelfilter og SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning. Både Detroit Diesel og kjøretøyprodusentene Freightliner og Western Star bruker begrepet " BlueTec" på SCR-teknologien, akkurat som Mercedes-Benz.

Det er grunn til å merke seg at motorene har både EGR og SCR, noe også de fleste europeiske motorprodusenter mener er nødvendig for å tilfredsstille de kommende Euro 6-kravene.

Den observante leser har allerede merket seg at NO x-reduksjonen skjer i to trinn. Det første er i selve motoren, hvor tilbakeføringen av en viss andel eksos sørger for å gjøre luft/drivstoff-blandingen i sylindrene litt mindre brennbar. Lavere forbrenningstemperatur gjør rett og slett at motoren produserer mindre NO x. Det andre trinnet er i SCR-katalysatoren, som sitter bakenfor partikkelfilteret.

Partikkelfilteret har også en to-trinns utførelse. Først passerer eksosen gjennom en dieseloksidasjonskatalysator som omdanner det meste av eksosen til sot som deretter fanges opp og brennes av i selve partikkelfilteret.

Avansert Common Rail

De nye DD-motorene fra Detroit Diesel har et videreutviklet Common Rail-system med betegnelsen ACRS som står for Amplified Common Rail System. Common Rail, som er en form for trykkakkumulator, har under halvparten av sluttrykket, anslagsvis 1000 bar. Den siste trykkstigningen skjer først i innsprøytningsdysene. Fordelen med dette er at det aller meste av drivstoffsystemet står under et relativt beskjedent trykk, noe som selvsagt gir mindre stress og større holdbarhet.

Turbocompound

Scania lanserte innretningen turbocompound for flere år siden. Flere fulgte opp, men det blitt nokså stilt om dette, slik at man kanskje skulle tro at det ikke ble den store suksessen. Som eneste amerikanske motorprodusent har imidlertid Detroit Diesel nå trukket løsningen frem i lyset igjen, og både DD15 og DD16 leveres med denne innretningen. Ifølge Detroit Diesel kan man hente ut inntil 50 ekstra "hester" på denne måten, og drivstofforbruket reduseres med opptil fem prosent.

Noen av våre lesere kan ha glemt hva turbocompound er. Derfor en liten påminner.

Innretningen består blant annet av en ekstra turbin som drives av varmeenergien som fortsatt er til stede i eksosen. Via finurlige overføringer blir turbinbevegelsen giret ned og overført til motorens veivaksel som en "gratis" ekstrakraft.

Forsiden nå