Fuso Super Great - nå også i hybridversjon
Fuso Super Great - nå også i hybridversjon

Bak rattet på Fuso Super Great

Vår medarbeider har hatt anledning til en første prøvekjøring av den treakslede Fuso Super Great i Japan, både i normal utførelse og som hybrid.

 

Kitsuregawa i Sakura City, 200 km nordøst for Tokyo, har ett av de største testområdene for lastebiler og busser i verden. Anlegget ble åpnet i 1980 og dekker et område på 1,7 millioner m 3. Normale og hybride varianter av Fuso Canter og Fuso Super Great var tilgjengelige for prøvekjøring. Super Great finnes både som trekkvogner og lange treakslede biler. Designmessig kan den utvendig minne litt om MAN TGA.

Innvendig var den, som forventet, preget av asiatisk stil og finish. Det går mye i grå plast, mens instrumenter og betjeningsorganer er mer vilkårlig spredd rundt på dashbordet. En temmelig høy motortunnel gjør det vanskelig å bevege seg rundt i førerhuset, og den bakre delen er best egnet til hvile, ikke overnatting.

Teknisk

Mye av teknikken kjenner vi igjen fra Daimler-søsknene Mercedes-Benz og Freightliner. Motoren, med betegnelsen 6R10, er den samme 12,8-literen som finnes som Mercedes-Benz OM471 og Detroit Diesel DD13. I Super Great yter den 380 hk. I drivlinjen finner vi den automatiserte girkassen Inomat II med 12-trinn. Den er en variant av PowerShift vi kjenner fra Mercedes-Benz.

Bilen var relativt høyt giret. Ved 90 km/h lå turtallet på rundt 1100 o/min. i høyeste gir. Vi gir god karakter til akselerasjon og trekkraft, og girautomatikken fungerte aldeles perfekt.

Hybrid

Super Great ble lansert i hybridutførelse på Tokyo Motor Show, og vi fikk også anledning til å prøvekjøre et slikt kjøretøy. Hybridvarianten gikk like godt som den konvensjonelle Super Great, og den var i tillegg utstyrt med stopp/start. Ifølge Fuso har den hybride varianten 10% lavere drivstofforbruk som gir tilsvarende redusert CO 2-utslipp.

Også tyngre biler

På et pressemøte etter prøvekjøringen ga Gustav Tuschen, visepresident for produktutvikling hos Fuso, ytterligere informasjon. - Vår evaluering viser så langt at hybridisering også gir fordeler innenfor typisk langtransport, sa han. Langtransportbiler bruker betydelig mer bremseeffekt enn distribusjonsbiler og vil derfor kunne regenerere mye mer effekt. Med lengre kjørestrekninger er det derfor potensial til å spare mye drivstoff og dermed også redusere CO 2-utslippet betydelig.

Betydelig aktør

Fuso lastebiler og busser kan føre sin historie tilbake til 1932. Sammen med Mercedes-Benz, Freightliner (Nord-Amerika) og Bharat Benz (India) hører merket inn under Daimler-paraplyen. Fuso er størst av alle, noe som ikke minst henger sammen med en sterk stilling på hjemmemarkedet. For lastebiler er Fuso nummer tre i Japan med en markedsandel på 19,8% etter Isuzu (36,7%) og Hino (23%. For busser har Fuso en markedsandel på 22,1% og er nest størst etter Hino (29,9%).

 

Forsiden nå