Paul Firth (t.v.), JCB-ansvarlig for Skandinavia og Baltikum og salgsdirektør for Europa, Mark A. Telleck, er svært fornøyd med Rosendal Maskins salgsinnsats. Her duoen ved 8-tonneren 8085 ZTS som lanseres på Bauma.
Paul Firth (t.v.), JCB-ansvarlig for Skandinavia og Baltikum og salgsdirektør for Europa, Mark A. Telleck, er svært fornøyd med Rosendal Maskins salgsinnsats. Her duoen ved 8-tonneren 8085 ZTS som lanseres på Bauma.

Bauma-nyheter fra JCB

Hjullastere, valser, gravemaskin, Tier 4 interim/Steg 3B-motor og en liten teleskoptruck er nyhetene fra JCB på Bauma. Den engelske maskinprodusenten har kanskje flere overraskelser på Bauma-åpningen.

Det var meldingen fra JCB-ledelsen da europeisk fagpresse i mars fikk se noen av Bauma-nyhetene på JCBs demosenter i Staffordshire.

3,5 tonns teleskoptruck

JCB lanserer tre nye teleskoptrucker i sin Loadall-serie. 5,5-tonneren 527-58 har løftekapasitet på 2,7 tonn og løftehøyde5,7 meter. Storebroren 550-80 på 9 tonn kan løfte 5 tonn og maks. løftehøyde oppgis til8 meter.

Minstemann i den nye trioen er modellen 514-40 som veier litt under 3,5 tonn, er2,97 mlang og1,8 mhøy. Det gjør maskinen velegnet på svært trange arbeidsområder, både ute og inne. Den vesle nykommeren har løftekapasitet på 1,5 tonn, løftehøyde på4 mog er som de store modellene, utstyrt med 4-hjulsdrift/-styring. Kreftene hentes fra en Deutz-motor på 50 hk. Tross kompakte mål, er førerhytta (ROPS/FOPS) rommelig. Klimaanlegg og førerstol med et vell av innstillingsmuligheter, inngår i standardutstyret. JCB-importøren, Rosendal Maskin AS, har allerede mottatt én bestilling på den vesle tassen.

Ny 8-tonner

Rosendal Maskin skal også i løpet av våren levere den første beltegraveren 8085 ZTS (8 tonn) som får sin verdenslansering på Bauma. 8-tonneren som erstatter modellen 8080 ZTS, har Isuzu-motor på 57,6 hk (43 kW) og 13% større dreiemoment enn på den utgående modellen. Noen flere hestekrefter har nykommeren også, og mer krefter og høyere dreiemoment skal ifølge JCB redusere drivstofforbruket med to liter pr. time.

8-tonneren med gravedybde på4,21 mhar rommelig førerhytta med forbedret ergonomi på styrespaker/-pedaler.

Ny LCD-skjerm, tre arbeidsmoder (lett/standard/tungt arbeid), god sikt og valg av tre forskjellige førerstoler, borger for en bekvemmelig arbeidsdag for føreren, heter det.

Hjullastere

JCB utvider sin serie hjullastere med teleskopbom med to modeller, 5,3-tonneren TM200 og TM220 (6,1 tonn). Førstnevnte har en lastekapasitet på 1,8 tonn (pallegafler), rekkevidde på2,57 mog lastehøyde på4,46 meter. Tilsvarende for 6,3-tonneren er 2,2 tonn,2,68 mog4,57 meter. Bomfestet er lavt plassert for å gi best mulig sikt til arbeidsområdet. Duoen med hydraulikkapasitet på henholdsvis 60 l/min. og 78 l/min., har Deutz-motorer på henholdsvis 46 kW (62 hk) og 56 kW (75 hk). Hjullasterne som er utstyrt med hydrostatisk transmisjon (Rexroth), kan leveres i 20/30/40 km-versjoner. Den høyeste hastighetsversjonen gjelder kun 6,3-tonneren TM220.

Vibromax-valser

JCBs Vibromax-serie utvides med tre modeller kompakteringsvalser, valsetoget VMT860 og de håndholdte valsene VMD70 og VMD100. Valsetoget på 8,7 tonn har valsebredde på1,67 mmed elektroniskstyrt hydrostatisk drift på begge valsene. Drivstofftanken rommer240 log vanntanken1027 liter. Det skal holde til en arbeidsdag uten avbrekk for etterfylling, ifølge JCB.

De håndholdte valsene VMD70 og VMD100 på henholdsvis700 kgog942 kghar valsebredde(r) på650 mmog750 mm, hastighet opptil6,24 km/hog amplitude på henholdsvis0,49 mmog0,51 mm. 

Tier 4-motor

For seks år siden åpnet JCB sin egen motorfabrikk og har til nå produsert ca. 100.000 motorer i effektspekteret 63-120 kW (85-163 hk). I 2012 innføres nye avgasskrav, Tier 4 interim/Steg 3B, for motorer på 56-130 kW (76-176 hk), og på Bauma lanserer JCB sin Ecomax T4 4,4-litersmotor som tilfredsstiller de nye avgasskravene (2012).

JCB har investert flere hundre mill. kroner i forskning og utvikling av et nytt forbrenningssystem på sine nye motorer. I samarbeid med leverandøren Ricardo har JCB endret utformingen av stempeltopp/forbrenningskammer for å oppnå en mer effektiv forbrenningsprosess. Common rail-systemets innsprøytningstrykk er økt til 2000 bar, og dysehullenes geometri er endret slik at det oppnås en mer optimal luft-/drivstoffblanding i sylinderne. Variabel turbo og EGR ("eksosresirkulering" med kjøling) for å rense avgassene/eksosen før de forlater motoren, er også på plass. Det innebærer ifølge JCB ingen etterbehandling av avgassene i form av katalysator, og den nye JCB-generasjonen Dieselmax-motorer har dermed heller ikke partikkelfilter.

Forsiden nå