MILJØFYRTÅRN: Ordfører Ole Jacob Flæten i Skedsmo kommune (midten) hadde med seg diplomet som viser at Becker Entreprenør AS er Miljøfyrtårn. Her er Becker representert ved HMS-koordinator Håkon Alfheim (t.v.) og daglig leder Hans Erik Becker (t.h.).
MILJØFYRTÅRN: Ordfører Ole Jacob Flæten i Skedsmo kommune (midten) hadde med seg diplomet som viser at Becker Entreprenør AS er Miljøfyrtårn. Her er Becker representert ved HMS-koordinator Håkon Alfheim (t.v.) og daglig leder Hans Erik Becker (t.h.). (Foto: Klaus Eriksen)

Becker ble Miljøfyrtårn

KJELLER (AT.no): Fredag 9. desember fikk Becker Entreprenør AS på Kjeller staselig besøk på kontoret og diplom på at bedriften er Miljøfyrtårn.

Skedsmo-ordfører Ole Jacob Flæten sto for markeringen på kontoret til entreprenøren som har 41 ansatte og ca. 100 millioner kroner i årlig omsetning. Selskapet utfører for øvrig også titt og ofte oppdrag for Skedsmo kommune (Akershus), og praten satt løst om små og store utfordringer da ordføreren slo seg ned på spiserommet for en kakebit etter diplomoverrekkelsen.

- Når det gjelder å gå inn i det grønne skiftet og få ned klimagassutslippene, er transport og byggenæringen der man må ta tak. At dere tenker over det og reflekterer over det, og kanskje gir oss innspill til hvordan vi skal få dette til, er veldig bra. Det er veldig fint å dele ut denne Miljøfyrtårn-prisen til dere, sier ordfører Flæten.

Ordfører i Skedsmo kommune, Ole Jacob Flæten, tildelte Becker Entreprenør beviset på at selskapet er Miljøfyrtårn. Video: Klaus Eriksen, AT.no

Jobb som betaler seg

Daglig leder Hans Erik Becker etablerte seg som enkeltforetak i 2001, og ble AS i 2006. Bedriften har vokst jevnt og trutt, og han var stolt over tildelingen av status som Miljøfyrtårn. Han innrømmer også at det var mer arbeid enn han trodde for å oppnå målet om å bli Miljøfyrtårn.

- Vi har lagt ned mye arbeid, og det er definitivt ikke bare et papir man får i hånden, sier Becker.

HMS-koordinator Håkon Alfheim har jobbet tett med Miljøfyrtårn-arbeidet. Også han bekrefter at det ligget mye jobb bak. Men da dommen fra konsulentene som vurderer bedriften på vegne av Miljøfyrtårnet kom, var det bare å trekke på smilebåndene.

- Vi fikk sertifikatet uten noen avvik. Konsulenten som var her sa at det er sjeldent at det ikke er noen avvik. Nå er det bare å jobbe på videre og mot resertifiseringen om tre år, sier Alfheim.

I tillegg til miljødelen av sertifiseringen, legges det også til grunn at bedriften skal spare penger på å være Miljøfyrtårn-sertifisert. Dette er selvfølgelig en tilleggsdriver for å strekke seg litt lengre.

Innsamling og drivstoff

På spørsmål om hva bedriften har gjort for å oppnå sertifiseringen, svarer Becker:

- Masse. Blant annet går det på kildesortering på prosjektene og her på kontoret. Vi har etablert en miljøstasjon her ved hovedkontoret for mottak av fett, batterier, olje og annet miljøfarlig avfall, og gjort avtale med Ragn Sells for henting av dette. Videre går det på personal med ting som arbeidsvilkår og arbeidsmiljø, at de ansatte har det de trenger og får sykeoppfølging, for eksempel. Vi skal sørge for at alle har de dokumentene de trenger, og har samlet dette i SmartDok. Vi tilstreber at leverandørene vi bruker har miljøsertifikat og i produksjonen gjør vi grep for å få dieselforbruket ned, sier Becker.

Som bidrag til dette har selskapet investert i et par Komatsu hybrid-gravemaskiner, og alle maskinene kjøres på HVO 100 syntetisk biodiesel (uten palmeolje). I denne forbindelse har selskapet kjørt et testprosjekt med Hesselberg Maskin AS i halvannet års tid der Becker har kjørt HVO 100 på maskinene for å se at det fungerer på Komatsu. 13 av totalt 16 gravemaskiner i Becker er nemlig av merket Komatsu, levert av Hesselberg Maskin. Erfaringene til Becker viser at det er null problem å kjøre Komatsu-maskinene på HVO 100.

- Dette har ikke hatt noen negativ effekt på dieselsystemet på maskinene. Utfordringene er at HVO 100 er dyrere enn vanlig avgiftsfri diesel. De siste prisene viser at HVO 100 koster 13,2 kroner literen, mens avgiftsfri diesel koster et sted mellom 8,5 og litt over 9 kroner literen. En annen utfordring er faktisk tilgangen på HVO 100. Det er blitt mer press på HVO 100 den senere tiden, og det ser vi på prisene, sier Becker.

- Får dere kompensert for at dere bruker HVO 100?

- På noen jobber er det poster med tillegg for fossilfritt drivstoff der man kan legge det inn, men i forhandlingene kan dette fort bli forhandlet bort igjen og da tas den ekstra kostnaden rett fra bunnlinjen. Jeg føler ikke alltid vi får betalt for det, sier Becker.

Forsiden nå