Bedre kjøretøystandard
– Flere kontroller og skjerpede krav har bedret kvaliteten i lastebilnæringen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Vi ser nå resultatene av de mange tiltakene vi har satt i gang overfor tunge kjøretøy på norske vinterveier. Et strengere regelverk og flere kontroller har sendt et klart signal til lastebilnæringen. Det er gledelig å konstatere at de har tatt poenget. Standarden på kjøretøyene går opp, og vi ser nå en klar nedgang i antall kjøretøy som får bruksforbud. Det viser at de tiltakene vi har satt i verk nytter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Antall kontroller av tunge kjøretøy er firedoblet etter regjeringsskiftet, og det innført en rekke nye krav overfor lastebilnæringen.
Én prosent fikk kjøreforbud
I perioden 16. oktober til 31. desember 2015 ble 10.814 kjøretøy kontrollert for manglende vinterdekk og kjetting. Av disse fikk 110 bruksforbud, tilsvarende ca én prosent av de kontrollerte. For to år siden ble det bruksforbud for 3,7 prosent av de kontrollerte.
- Når vi ser at antall og andel bruksforbud går ned samtidig som antall kontroller går opp, er det et veldig godt tegn. Det betyr at flere førere av tunge kjøretøy forholder seg til regelverket. Det igjen bidrar til tryggere vinterveier for oss alle, sier Solvik-Olsen.
Lister opp tiltak
I løpet av de siste to årene har regjeringen satt i gang en rekke tiltak for økt sikkerhet og fremkommelighet på norske vinterveier, og for å skape bedre konkurransevilkår i lastebilnæringen. I tillegg til å firedoble antallet kontroller av tunge kjøretøy, er kravene til vinterdekk er skjerpet, slik at det nå kreves vinterdekk på alle aksler på tunge kjøretøy og deres tilhengere. Selv om det gjenstår litt på å få på plass en sentral godkjenningsmyndighet på vinterdekkene som produseres.
- Vi innført krav om bombrikke på vogntog for å sikre at alle aktørene i transportmarkedet må betale bompengeregningene sine. Vi har styrket tilbakeholdsretten av kjøretøy som ikke tilfredsstiller norske krav, for å sikre at det betaler sine avgifter og bøter, og styrket retten til bruk av hjullås. Det er etablert et informasjonsopplegg overfor utenlandske sjåfører om vanskelige kjøreforhold på vinteren, og gjennom kampanjen «trygg trailer» får transportbedriftene informasjon om krav til vinterutrustning slik at de selv kan foreta en enkel sjekk av «sine» lastebiler. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last, sier statsråden i en pressemelding.
Norske myndigheter har tatt initiativ overfor EU om felles europeiske kompetansekrav for yrkessjåfører.
- Målet er å gjøre alle europeiske yrkessjåfører godt forberedt for å tilpasse kjøringen til vanskelige kjøreforhold på vinterføre, sier Solvik-Olsen.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?