LEDELSEN: Etter presentasjonen av 2015-resultatet var det klart for fotografering av konsernsjef Bjørn Maarud (nr. to fra h), Marius Hayler, Andre Sjåsæt og Geir Olav Farstad.
LEDELSEN: Etter presentasjonen av 2015-resultatet var det klart for fotografering av konsernsjef Bjørn Maarud (nr. to fra h), Marius Hayler, Andre Sjåsæt og Geir Olav Farstad.

Bertel O. Steen slo rekorden

Bertel O. Steen AS økte omsetningen med 1,7 milliarder kroner til 11,8 milliarder kroner i 2015. Salgsrekorden fra 2014 ble slått. Selskapet er på rett kurs mot målsettingen, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Sammen med sine tre toppledere, Geir Olav Farstad, André Sjåsæt og Marius Hayler, presenterte han 2015-resultatet for pressen 9. mars.

Klar målsetting

Bertel O. Steens målsetting er å nå en markedsandel på 20% av bilsalget i Norge innen utgangen av 2018. I desember hadde selskapet et månedsresultat på 20,3%, noe som gir konsernsjefen en bekreftelse på at målsettingen er oppnåelig.

– 2015 viste at vi tar andeler i det norske bilmarkedet. Det markerte vi med å samle alle 2300 ansatte på Gardermoen i februar, sier Maarud.

Selskapets organiske vekst var på 12%. I tillegg kommer inntekter fra bilimportøren Citroën Norge AS som BOS-konsernet kjøpte i mai, og fra verkstedkjeden Snap Drive AS. Sistnevnte ble overtatt fra søsterkonsernet Bertel O. Steen Invest i juli i fjor.

Driftsresultatet i selskapet var på 371 MNOK, en økning fra 275 MNOK (+35%). Resultatet før skatt økte med 14,7% til 296 MNOK.

- Vår viktigste oppgave i 2016 er å kapre de markedsandelene vi har satt oss som mål. Dette gjelder innenfor alle merker og kategorier, påpeker Maarud.

Resultater av omstilling

- Nå begynner vi å se resultater av 2 års omstilling og justering av organisasjonen. Vi ser en klar bedring i driften i vår egeneide forhandlervirksomhet. Der har vi investert tungt i nye rutiner og systemer. Digitalisering og bedrifts­kultur står høyt på dagsordenen. Men, utvikling og vekst koster. Vi har mer å hente på bunnlinjen, sier Maarud.

Overtakelsen av Snap Drive har styrket posisjonen i servicemarkedet, hvor selskapet fra før av har et betydelig antall merkeverksteder.

- Vi sentraliserer driften der det er hensiktsmessig, for eksempel innen delelogistikk. Vi innfører nye service­konsepter og åpner et nytt kundesenter. Skal vi bli Norges beste bilhus innen 2018, må vi ta enda bedre vare på kundene våre etter at de har kjøpt bil. Målet er å ha livslange kunderelasjoner, sier Maarud.

Nyttekjøretøy

Mercedes-Benz nyttekjøretøy fikk et solid 2015 hvor lastebiler holdt posisjonen. Det ble notert flere nye busskontrakter, og for varebiler fikk selskapet en fornyet avtale med politiet. Også de neste årene blir Bertel O. Steen hovedleverandør av de store patruljebilene med Mercedes-Benz Vito og Mercedes-Benz Sprinter. Ordrene gir en god start på 2016.

Konsernsjefen venter at hver 4. varebil i 2016 vil bli levert av Bertel O. Steen. Mercedes-Benz har styrket posisjonen, Peugeot varebiler har leverte solid gjennom hele året og endte på 9,9 prosent markedsandel. I tillegg er også Citroën kommet med i porteføljen.

Satser mer i eiendom

Bertel O. Steen sitter også på en betydelig eiendomsportefølje. Nå satser konsernet på å doble porteføljen fra 2,5 til 5 milliarder kroner innen 2020. Eiendomssatsingen er styrket med ny ledelse og nytt styre.

Konkurransesituasjonen

Konsernsjefen venter tøffere konkurranse i et krevende marked med svak krone og økende arbeidsledighet. Oppskriften er å ta ut potensialet i pågående initiativ, fortsatt sikre strategisk posisjonering og jobbe målrettet med innovasjon.

- Selv om det blir krevende, tør jeg å være forsiktig optimist. Jeg opplever en fin lagånd i hele organisasjonen. En nylig gjennomført medarbeiderundersøkelse viser de beste resultatene noen sinne. Med medarbeidere som stiller opp for bedriften, er alt mulig, sier Maarud. 

Konsernets portefølje omfatter merkene Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Kia, smart® og Fuso. I tillegg kommer verksted­kjeden Snap Drive. Konsernets totale andel av bilmarkedet økte

fra 13,3% i 2014 til 15,3% i 2015 (16,0% inklusivt et antall nye Kia Soul Electric importert via Tyskland).

Forsiden nå