Gull til «The truck driver’s mother»
Mødre stilte på audition med sine sjåførsønner for å være med i lastebilfilm. Resultatet gikk til topps internasjonalt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
The International Content Marketing Awards kåret norsk tungbilkampanje til årets vinner 2017.
Prisen, som deles ut av Content Marketing Association, er den høyest rangerte innenfor sitt felt. Bidrag fra hele verden er hvert år med og konkurrerer. I år kjempet det norske bidraget mot over 400 innmeldte bidrag fra 135 byråer fordelt på 23 land – og gikk altså av med seieren.
- VM i sosiale medier
- Dette er veldig morsomt, konkurransen er som et VM i sosiale medier. Vi er både stolte og glade selv om dette ikke bare er vår seier, men et trepartssamarbeid mellom myndigheter, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, der Vegvesenet representerer myndighetssiden, sier Henning Harsem, som er leder for tilsyn og kontrollseksjonen i Vegdirektoratet.
Viktig informasjon til tungbilsjåfører
Han kan fortelle at filmen om Lukas og moren hans har fått bred dekning og er hyppig delt over hele Europa. Filmen er foreløpig oversatt til 13 språk.
Kampanjen formidler viktige fakta om hva det vil si å kjøre tungbil på norsk vinterføre. Det handler om dekk og kjetting, men også om regler for kjøre- og hviletid og rettigheter som minstelønn og diettpenger for sjåfører som kjører lovlig kabotasje i Norge.
Reality
Den polske sjåføren Lukas og moren Anna ble plukket ut i en audition der flere mødre stilte med sine sjåførsønner. Produsentene la vekt på at det ikke skulle være skuespillere som frontet det viktige budskapet, men en helt vanlig sønn og hans mor.
Filmen er spilt inn på tur over Hemsedalsfjellet og har også med scener fra ulike plasser på riksvei 7 mot Oslo.
- Vi måtte i korte perioder stoppe trafikken over fjellet for å få spilt inn filmen. Produksjonsselskapet hadde kamera som hang nesten en meter utenfor bilen, det var ikke plass til vanlig trafikk i tillegg, sier Harsem, som fremhever at resultatet ble enda bedre på grunn av det gode samarbeidet mellom etatene og produksjonsselskapet.
Vinner i sosiale media
Han håper den gjeve prisen svekker det seiglivede bildet av offentlige etater som sidrumpa.
- Vi viser jo her at vi er profesjonelle aktører i nye kanaler. Kanskje vi ikke bruker sosiale media ofte nok, men når vi først satser så vinner vi, smiler Harsem.
Kommunikasjonsbyrået Geelmuyden-Kiese står bak kampanjen, som er laget på oppdrag fra Arbeidstilsynet som en del av treparts bransjeprogrammet for transport.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll