Med 13,6 tonns last på hengeren holder kranvogntoget bygd på Scania-chassis seg under 50-tonnsgrensen for kjøring på BK10 uten dispensasjon.
Med 13,6 tonns last på hengeren holder kranvogntoget bygd på Scania-chassis seg under 50-tonnsgrensen for kjøring på BK10 uten dispensasjon.

Bilmontert mobilkran med henger

Amundsen Maskin AS i Bodø var i ferd med å skifte ut sin Palfinger 100 tonnmeter lastebilkran montert på semihenger, og så seg om etter nye muligheter. Løsningen ble et vogntog med hvite skilter, godkjent for vei med 10-tonns akseltrykk, med Liebherrs 60-tonns mobilkran montert på Scania fireakslet chassis med Istrail henger.

Veien frem for å få til denne løsningen var lang og krevde i siste instans spesialkunnskap fra kranveteranen Per Holm hos Liebherr-importør Ing. Hans P. Øen AS. Etter at godkjenningen til Amundsen var klar, bestilte også Bolkan i Namsos tilsvarende utgave.

Flere henvendelser

- I vår bransje gjelder det å finne sine nisjer som gjør firmaet allsidig, og deretter investere i rett produkt. Vi arbeider med kraner, hjullastere og lastebiler i våre to firma, Amundsen Maskin AS og Fyringsekspressen AS, sier Morten Amundsen. 

Beslutningen om å erstatte Palfinger-kranen medførte at Amundsen saumfarte markedet. Hos Liebherr fant han rett produkt, men to henvendelser endte med svaret: - Dessverre, dette er en løsning for Mellom-Europa.

- Jeg hadde nærmest gitt opp da Per Holm kom innom kontoret. Naturlig nok tok jeg opp saken, og han lovte å se nærmere på vårt ønske. Etter å ha stanget hodet i veggen hos Liebherr i første runde, kom Holm tilbake med beskjed om at løsning var mulig. Og det viste seg å være riktig, sier Amundsen.

Deretter fulgte et nitid planleggingsarbeid, spesifiseringer og innhenting av nødvendige godkjenninger. Nå har Statens vegvesen godkjent vogntogene til Amundsen og Bolkan med kran og henger, registrert på hvite skilt for kjøring uten dispensasjon på BK10 idet de er under 50 tonn.

Ferdig konsept

Det tekniske konseptet lå ferdig spesifisert hos Liebherr med løsninger bygd på 4-akslet chassis fra Scania CB 8x4 MHZ, Mercedes-Benz Actros 414K 8x4 eller MAN TGS 41.400 6x4BB. Scania ble valgt, og på chassiset er Liebherrs LTF 1060-4.1 mobilkran montert.

Bil/mobilkrankonseptet veier 31,2 tonn og holder seg under tillatte 32 tonn totalvekt. Hengeren er registrert for totalvekt 18 tonn, og med vekt på 4,4 tonn er nyttelasten 13,6 tonn. Vogntoget er godkjent for 19,5 m lengde og holder seg under 50-tonns grensen.

Passer inn i driften

- Dette betyr at vi har fått et godkjent arbeidsredskap hvor vi forholder oss til veitrafikklovens bestemmelser med hensyn til kjøre- og hviletider, EU-kontroll og vektbegrensninger. I tillegg til rene kranjobber kan vi ta med last på hengeren. For oss som driver mye med transport, passer det å legge krandriften innenfor de rammer myndighetene har satt til rullende materiell, sier Amundsen.

Mye tyder på at lastebilmonterte kraner nå er i ferd med å bevege seg fra Europa og nordover. Det kan være starten på en ny trend, men gjelder særlig mindre kraner. Når lastebilmobilene kan bygges innenfor gjeldende regelverk og akseltrykksbestemmelser, kan de avgjort ha en fordel fremfor rene mobilkraner i det lettere segmentet. I en periode så vi at lastebilkranene spiste seg inn på mobilkranenes territorium, mens mobilkranene nå utnytter fordelene hos et lastebilchassis.

Kapasitet på Liebherr/Scania-løsningen

Liebherr LTF 1060-4,1 har maks. løftekapasitet på 60 tonn, en løftehøyde på 56 meter (med jib) og maks. radius på 48 meter. Teleskopbommen med fire utskyt er 40 meter lang og jibben 16 meter.

Kranen er utstyrt med Liebherrs egen 4-sylindrede turboladede motor på 129 kW (175 hk) v/1800 o/min. og har maks. dreiemoment på 1500 o/min. Elektronikken styres av Liebherrs velutviklede Liccon-system, og kranen kan også opereres med fjernkontroll.

Både importør og entreprenører berømmer biltilsynets Thorstein Setså i Fauske og Knut Tolpinrud i Hønefoss for konstruktivt samarbeid etter at kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen hadde godkjent "kran på lastebil med henger".

 

 

Forsiden nå