MB Sprinter har overraskende behagelig fjæring selv om bilen er hevet i forhold til en ordinær bakhjulsdrevet utgave.
MB Sprinter har overraskende behagelig fjæring selv om bilen er hevet i forhold til en ordinær bakhjulsdrevet utgave.

Birger (92) fortsatt på jobb

Birger Nilsen (92) startet som Scania-forhandler i 1955. Fremdeles setter han seg i bilen og kjører til jobb hver dag, slik han har gjort de siste 57 årene.

Den 92 år gamle mannen startet som 14-åring i bilbransjen i 1934. I 1955 etablerte han, sammen med Nils Haugerød, Scania-forhandleren Haugerød & Nilsen A/S i Skien. Fremdeles kommer Nilsen på jobb, stort sett hver dag. Vi lurer på hvordan det er mulig.

- Man må hele tiden ville. Ha vilje til å starte, vilje til å få det til å gå rundt og vilje til å se fremover. Men dette har jeg ikke gjort alene, sier Nilsen.

- Hva er rollen din idag?

- Stort sett følger jeg med. Jeg liker å sitte her og kjenne det pulserende livet, registrere alle bilsalg, og jeg ser alle fakturaene som går inn og ut. Dette har vært min livsinteresse, og den vil jeg ikke gi slipp på. Alternativet ville vært å sitte alene hjemme, og det ønsker jeg ikke, sier Nilsen.

Så annonse

Nilsen og Haugerød jobbet sammen i AS Mobile da Nilsen så en annonse i lokalavisen Varden om at Scania-agenturet i Telemark var ledig. Delesjef Nilsen gikk inn på kontoret til salgssjef Haugerød og spurte om de skulle søke på agenturet sammen. Svaret var ja. Noen måneder senere ble de innkalt til Scania, og uten engang å ha etablert eget selskap fikk de tommelen opp. De fikk også med seg verksmester Asbjørn Furuheim og startet eventyret. Allerede første offisielle dag, 1. september 1955, solgte Haugerød & Nilsen A/S en buss til Vest-Telemark Billag L/L. Den første lastebilen solgte selskapet til Olav Svalastog i Grungedal et par måneder senere.

- De første årene var beinharde, og mange av reparasjonene måtte vi utføre på kveldstid i tillegg til det vi rakk på dagtid. Fakturaer og annet papirarbeid ble stort sett lagt til helgen.

- Jeg merket godt hvor hardt det var de første årene. Begge arbeidet nærmest om natten også, sier Erik Haugerød (63) - sønn av avdøde Nils og daglig leder i selskapet de siste 30 årene.

Jekketralle for lastebil

Nilsen minnes de første lokalene på Vadrette. Verkstedet var i 2. etasje hos et busselskap, og de hadde plass til to lastebiler/busser i servicehallen. Eneste aber var at det kun var ett løp. Det første kjøretøyet måtte kjøres på skrå inn i verkstedet. Deretter måtte bakenden jekkes opp og trilles på plass slik at det ble frigjort areal til nok et kjøretøy.

I 1966 fikk Haugerød & Nilsen A/S tak i en tomt på Bøle i Skien, og startet prosessen med å bygge nytt lokale. Dette er fremdeles hovedkontoret, men er utvidet flere ganger i nyere tid. I tillegg har Scanias Telemark-forhandler bygget en avdeling med verksted for skader, større reparasjoner og ombygginger, lakkeringshall og egen sandblåsehall i Brunkeberg ni mil nordvest for Skien. Daglig leder, Erik Haugerød, sier etableringen av denne avdelingen, kanskje er det viktigste som har skjedd forhandleren etter oppstarten.

- Distriktenes Utbyggingsfond og Vest-Telemark Næringsbygg ga oss muligheten til å investere tungt i Brunkeberg, med en klausul om at vi kunne overta til nedskrevet verdi. Dette har vært avgjørende for den posisjonen vi har fått, sier Erik Haugerød.

- Hvordan er det å ha Birger med så mye historie i lokalene fremdeles?

- Jo lenger tilbake man går, jo mer interessante er historiene. Det er rart hvordan hjernen fungerer, svarer Haugerød.

Forsiden nå