TETT: Igjennom dette dekselet foran pollenfilteret kom det lite luft.

Blir det ikke kaldt?

Sitter du og svetter i bilen eller maskinen, men synes ikke det blir like kjølig som før? Har du sjekket pollenfilteret?

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er på ingen måte noe «rocket science», men en liten detalj som det er fort å glemme. AT.nos reporter fikk kjenne på det selv.

Med de temperaturene som har vært de siste dagene, er det mange aircondition-anlegg som virkelig får kjørt seg.

Men det hjelper lite å skru kjølingen på fullt hvis anlegget ikke får dratt inn luft. Mange glemmer å sjekke pollenfilteret. Det kan bli potte tett i løpet av få dager hvis bilen eller maskinen går i miljø med mye støv.

Potte tett

FULL RULLE: Mange setter kjølingen i bilen på maks for å senke temperaturen.

Vårt eksempel er på en tippbil som gjør opp til 20 vendinger inn i et stort pukkverk om dagen. Filteret var byttet for ikke lenge siden. Likevel sto støvskyen da det ble tatt ut. Du kjente knapt lufttrykket når det ble blåst med trykkluft fra baksiden gjennom filteret. Det var omtrent like tett som en brødskive med pultost.

ENKELT: Å bytte pollenfilter er enkelt på de fleste lastebiler og sparer seg fort inn.

Med et nytt pollenfilter på plass ble det som en annen verden. Plutselig ble det litt kaldt på bena igjen. Og det hadde en annen formidabel effekt.

Forbruket

Drivstofforbruket på bilen gikk ned med tett inntil fire desiliter pr. mil fra den ene dagen til den andre. Det betyr at å bytte filteret også sparer seg inn økonomisk i løpet av en dag eller to. Grunnen til den enorme besparelsen i diesel er at aircondition-pumpen trekker opp til 25 hestekrefter. Litt avhengig av hvor stor motor det er.

Hvis den går og jobber på høytrykk hele tiden, renner dieselen fort. I tillegg er sjansen for at hele pumpen havarerer mye større når den utsettes for så stor belastning over tid. Da er det bryet verdt i alle fall å blåse rent, og kanskje bytte pollenfilteret i ny og ne.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS