- Vi skal fortsatt være den foretrukne lastebilleverandøren i Norge, sier Waldemar André Christensen i Volvo.
- Vi skal fortsatt være den foretrukne lastebilleverandøren i Norge, sier Waldemar André Christensen i Volvo. (Foto: Espen Braata)

- Blir en bra vår

FORNØYDE: Volvo Trucks ser frem mot en vår med mange leveringeringer.

 

 Volvo hadde med seg en solid ordrereserve inn i 2019. Også for Volvo gir stor etterspørsel i påbyggermarkedet lengre byggetider. Det øker leveringstidene.

Det eneste markedet som flatet litt ut i fjor for Volvo, og hadde en liten nedgang var lastebiler mellom 10 og 16 tonn. Volvo hadde derimot en økning både på trekkvogner som økte mest og anleggsbiler.

Volvo registrerte 1754 lastebiler over 16 tonn i fjor. Det er en økning på 3,4 prosent i antall biler. Men det er en nedgang i markedsandelen.

Renault var den store vinneren i markedet over 16 tonn. Selv om tallene er lavere hadde de en økning på hele 19,8 prosent. I fjor leverte Renault 94 biler i denne klassen og gikk dermed forbi DAF på lista.

- Vi tror det kommer til å bli et marked i 2019 som er veldig likt fjoråret. Ambisjonen vår er fortsatt å forbli den mest foretrukne lastebilleverandøren i Norge. Med det skal vi tilføre kundene våre den beste lønnsomheten, sier adm.dir. Waldemar André Christensen.

På ettermarkedet nådde Volvo Truck Center i fjor en milepæl. Det ble produsert 60.000 arbeidstimer på verkstedet på Furuset.

Skjer mye

Den autonome tralletrekkeren Vera skal i test i Gøteborg havn i år sammen med flere tilsvarende. Illustrasjon: Volvo

Det skjer mye på utviklingsfronten hos Volvo for tiden. I forkant av IAA ble den autonome trekkvognen Vera vist frem for offentligheten for første gang. I løpet av året skal Vera og flere tilsvarende trekkere settes i trafikk på et forsøk i Gøteborg Havn.

Også de seks autonome Volvo FH750 trekkvognene som skal frakte kalk fra bruddet til utskipingen hos Brønnøy Kalk skal settes i drift i 2019.

Anlegg

Volvo Truck Center har også to nye anlegg under bygging. På Jessheim åpner et helt nytt anlegg i midten februar. I Hallingdal etableres det også et eget verksted på Nesbyen. Det blir en underavdeling av Volvo Truck Center på Hønefoss og det skal stå ferdig til sommeren. Mange av de andre anleggene til Volvo skal i tillegg pusses opp de nærmeste årene. Nå i februar flytter administrasjonen tilbake til lokalene sine på Furuset. Der har det i et halvt år vært total oppussing av kontorlokalene.

Volvo utvider og bygger nytt eget verksted på Nesbyen. Det skal åpne i løpet forsommeren. Illustrasjon: Volvo.

 Du kan lese mer om registreringsstatistikken og hva de forskjellige leverandørene tror om 2019 i januarutgaven av Anlegg&Transport.

Forsiden nå