For en legmann ser en turbo nærmest ut som hvilken som helst turbo, men det er forskjeller vi ikke ser på et bilde. ”Innmaten” i denne er avgjørende og resultatet av et samarbeid mellom Daimler og BorgWarner.
For en legmann ser en turbo nærmest ut som hvilken som helst turbo, men det er forskjeller vi ikke ser på et bilde. ”Innmaten” i denne er avgjørende og resultatet av et samarbeid mellom Daimler og BorgWarner.

BorgWarner-turbo for Actros Euro 6

BorgWarner er kjent i Norge først og fremst som produsent av automatkasser til personbiler. Som produsent av turboladere har selskapet vært ukjent. Derfor overrasker nok overskriften mange av A&Ts lesere.

Akkurat som i tilfellet Cummins Turbo Technologies kommer navneskiftet som et resultat av oppkjøp. En Cummins-turbo er en Holset-turbo produsert i Huddersfield. En BorgWarner-turbo er enten en KKK-turbo produsert i Tyskland, eller en Schwitzer-turbo produsert i USA eller Tyskland. Både KKK (AG Künle, Kopp+Kausch) og Schwitzer er oppkjøpt av BorgWarner i henholdsvis 1997 og 1999, og den store, tyske produsenten KKK gjør selskapet til en av de virkelig store på området. KKK leverer turboer til hele den tyske bilindustrien.

Her og nå er vi inspirert av en pressemelding fra BorgWarner om at selskapet leverer turboen til den nye Actros Euro 6, det vil si til den nye 12,8-litersmotoren i Blue Efficiency-utgave. Det er etter alt å dømme "litt av en lastebil", så det er gode grunner for BorgWarner til å bekjentgjøre at selskapet leverer turboen til kanskje verdens mest avanserte lastebilmotor i Euro 6-utgave. Og da må det vel være en avansert turbo?

Ny vri

Først dette: Det som er klart når det gjelder forholdet mellom KKK og Schwitzer, er at disse to pluss Holset i England samarbeidet før BorgWarner kom sterkt inn i bildet. Etter at BorgWarner ble "sjef", har KKKs ingeniører i Tyskland og Schwitzers ingeniører i USA snakket mye fag sammen med. Det kan bli sterkt, for så lenge det gjelder kun teknologi, er kulturforskjellen mellom tyskere og amerikanere ingen hindring.

Schwitzer er en gammel kjenning for Mercedes-Benz, og selv for de mest krevende "bruksområdene" som den tidligere Super-Race-klassen i Truck Racing hvor MBs 12-liters V6-motor hadde en ytelse på over 1300 hk, ble det brukt en Schwitzer-turbo.

Så til turboen: Vi vet ikke alt om den på grunnlag av pressemeldingen, men den har to turbinhjul. Det er ikke noe nytt; det nye er at i den aktuelle Actros-turboen er de to ("scroll"-formede) turbinhusene ulik i størrelse. Det vil også si at turbinhjulene har ulik diameter og skovleutformimg. Det minste leverer avgass kun til EGR-systemet, det vil si den lille avgassmengden som skal tilbake til sylindrene og forbrennes en gang til. Det største turbinhjulet har den konvensjonelle oppgaven å levere ladelufttrykk til forbrenningskamrene. Vi vet ikke hva denne turboen gjør bra for eksempel i sammenligning med en Holset/Cummins med variabel geometri, men alene det faktum at Mercedes-Benz og søsteren Freightliner i USA har valgt den, sier en god del. En egenskap som er nevnt, er stor pålitelighet.

Med stadig hardere avgasskrav er turboladingen blitt stadig viktigere. Alle dieselmotorer må ha turbo enten de står i en lastebil eller anleggsmaskin, så turboproduksjon blir virkelig en industri med muligheter for stor omsetning. Derfor skjer oppkjøpene og en økt globalisering av produksjonen.

 

Forsiden nå