Nissan NV200 konkurrerer med sine data godt i sin klasse. Vi sitter igjen med et inntrykk av en solid arbeidshest.
Nissan NV200 konkurrerer med sine data godt i sin klasse. Vi sitter igjen med et inntrykk av en solid arbeidshest.

Bra inntrykk på kald Fjellrunde

Nissan NV200 er en nyskapning fra Nissan som faktisk var Van of the Year 2010. Vi rakk så vidt å få kjørt den på Fjellrunden mens den ennå innehadde tittelen Årets varebil. Det bød ikke på problemer.

NV200 erstatter Nissan Kubistar, kort og lang, som i ett og alt unntatt grillen var en Renault Kangoo av forrige generasjon.

Men Nissan ønsket tydeligvis å lage sin egen "pakkebil", og det var resultatet av den utviklingsprosessen vi nå kjørte på Fjellrunden. Et annet resultat av utviklingsprosessen er at NV200 har motor fra Renault, nærmere bestemt 1,5-literen som også anvendes i den nye Renault Kangoo. Det er ingen forkleinelse for bilen, for motoren er en av mange meget gode dieselmotorer på markedet. Men modellen NV200 er stort sett et Nissan-produkt, med sin egen såkalte globale plattform.

Gode egenskaper

For å fortsette litt med motoren som er en relativt liten motor på knapt1,5 liter, med en ytelse på vel 85 hk (200 Nm), så overrasket den ved å virke sterkere enn tallene indikerer. Vi har kjørt bilen både med og uten last. Uten last slipper man å gire ned fra femte, og med last bare en sjelden gang. Det betyr at dreiemomentkurve og drivlinje er godt tilpasset virkeligheten. Vi opplevde motoren som en sterk side ved NV200, og en ikke ubetydelig fordel ved den er at den lar være å ruinere eieren når den må inn til dieselpumpa for å tanke.

Også girkassen kommer fra Renault. Vi kunne konstatere at den fungerer godt, og ikke bare når den er blitt varm, men også ved oppstart i sterk kulde. Det samme gjelder girskiftoverføringen fra den dashbord-integrerte joystick-spaken.

Så til området lyd: Vi har kjørt to forskjellige NV200. Den ene ble kjørt opp fra Spania for at det norske medlemmet av Van of the Year-juryen, "vår"Torbjørn Eriksen, skulle få kjørt den før avstemningen fant sted høsten 2009. Undertegnede prøvekjører, som også prøvekjørte denne "spanske" utgaven i sommervarme, hørte ingen ulyder fra drivverket. I den norske testbilen vi kjørte på Fjellrunden gjorde en transmisjonslyd seg gjeldende med skiftende styrke avhengig av om motoren dro, bremset, eller gikk med "nøytral" gass. På basis av erfaringene med den spanske bilen, og Renault Kangoo, skal en korrekt justert NV200 ikke gi fra seg hørbar transmisjonslyd.

Varm nok

Nissans modeller er ikke kjent for å påføre sjåføren frostskader, men vi var litt spent denne gangen. Bekymringen var unødvendig. Bilen er ikke den raskeste til å bli varm; det tar noen minutter, men når den først har oppnådd driftstemperatur, er kupévarmen intet problem. Vi kjørte bilen i minus 20 og hadde det godt og varmt.

Når det gjelder kaldstart, strekker vår erfarning seg ikke lengre ned enn til minus 15. I den temperaturen gløder den ca. 5 sekunder og starter på andre omdreiningen.

God å kjøre

At NV200 er god på veien, visste vi på grunnlag av "sommerturen". Det inntrykket ble konstatert på nytt under Fjellrunden. Vi fatter oss i korthet på dette punktet, tilføyer bare at den er bedre, i betydningen "mer komfortabel", med last enn uten.

En god laster

Med mellomtittelen ovenfor tenker vi på lasterommets utforming først og fremst. Volumet er 4,2 m 3, og mellom hjulkassene er avstanden1,22 meter, så en Europall går inn på tvers. Da blir det gulvplass til to paller. Men den fremste kan ikke lastes inn gjennom sidedøren. Den må dyttes på plass bakfra av gaffeltrucken. Å få den bakover igjen og ut av bilen kan jo by på en liten utfordring.

En annen egenskap på plussiden er den lave lastehøyden. Den er oppnådd ved selve konstruksjonen og små hjul. Nyttelastkapasiteten er på677 kg, bra men ikke imponerende. Den kan tyde på at bakakselopphenget er det samme for varebilutgaven som for personbilutgaven.

Skilleveggen er norskbygd og stoffbelagt. Støyen bakfra er derfor moderat. Vi tror det er riktig å si generelt på området lyd at NV200 ikke er unik i sin klasse, men den hamler opp med de fleste konkurrentene.

Førerkabinen

Rattet er justerbart i høyden. Setet i demobilen var ikke høydejusterbart. Det bør det være i Norge. Instrumentpanelet er "helt greit", bortsett fra at det ikke viser utetemperatur. Det er vi blitt vant med, så vi anser det som en beklagelig mangel. Det som må få plusspoeng, er speedometeret. Det er ikke foretatt noe "fancy-tull" med farger, så enhver ser lett hva hastigheten er uansett lysforhold.

Turtelleren i form av en liten liggende søyle derimot er ikke like grei for eldre førere, og spesielt ikke for fargesvake. De rød-grønn fargesvake kan ikke bli flyvere og ikke styrmenn til havs, men de får kjøre bil. Å kunne lese instrumentene også i en bil er en fordel. Nissan NV200 kan forbedres her, men turtelleren vi har nevnt, er langt fra å være det verste eksemplet på området.

Forbruk

Da redaksjonens testlast var opptatt av en annen bil, ble den faste måledistansen fra Dombås til Kolbotn kjørt med minimal last; fører, verkstøykasse og bagasje. Totalvekten ble1450 kg. Motoren var fersk, og temperaturen varierte fra cirka minus 19 øverst i Gudbrandsdalen til rundt minus 10 sør for Lillehammer. Begge motorveistrekningene ble kjørt i100 km/h.

På den målte distansen på 36,05 mil ble forbruket målt til20,01 literdiesel. Det gir et gjennomsnitt på 0,56 lit/mil. Forbruket taler til bilens fordel. Hva den ville ha brukt med last under gunstigere kjøreforhold, kan antydes ved å bruke tallene for Renault Kangoo med en litt sterkere utgave av motoren og med ca.250 kglast, totalvekt på 1740 kg: På den samme etappen i sommervær og på sommerdiesel brukte den 0,50 lit/mil.

 

Forsiden nå