Selv med fullt lass, flyter danske Titan lett over torvmyra på sine 1,3 m brede dekk.
Selv med fullt lass, flyter danske Titan lett over torvmyra på sine 1,3 m brede dekk.

Bredbeint i Vestfold

Husker du saken om bredbeinte maskiner i A&T nummer 10, 2005? Den er skrevet av Hans Fossum.

En spesialbygget Hymax 940 med 1 m brede belteplater og torvskuffe på 1,5 m3 laster torvdumperen.
En spesialbygget Hymax 940 med 1 m brede belteplater og torvskuffe på 1,5 m3 laster torvdumperen.

I Vestfold fyker en liten maskinraritet omkring på bløtt underlag. Den skal visstnok være den eneste i landet og kom fra Sverige i 1994. Siden da har det danskproduserte "månekjøretøyet" svevet på brede dekk over torvmyrene til Sundland Torv og Jord AS i Stokke. Torvprodusenten som har drevet på siden 1892, har også andre maskiner med spesielt fottøy og stor flyteevne.

Godt fottøy er alfa omega for menn og maskiner som til daglig arbeider på torvmyrer, og i Stokke har Sundland Torv 800 mål av den bløte massen som krever skånsomme maskiner under innhøstingen av ca. 20.000 m 3 torv i året. I tillegg produseres årlig ca. 18.000 m 3 matjord.

Ove Gunnar Jacobsen trives i den enkle førerhytta på Titan-dumperen.
Ove Gunnar Jacobsen trives i den enkle førerhytta på Titan-dumperen.

God flyteevne

Den danskproduserte Titan-maskinen (selskapet har opphørt) er konstruert for torvtransport og har seks 1,3 m brede hjul. Maskinen på ca. 6,5 tonn er 3,2 m bred, 7 m lang og i dumperkassa på 16 m 3 går det 6 tonn.

- Dumperen flyter usedvanlig godt, og er svært skånsom mot underlaget. Vi må imidlertid passe på så vi ikke overlaster den, da knirker'n og jamrer seg, sier daglig leder og eier av Sundland Torv, Bjørnar Gjein (42).

Sjelden noe tull

Torvdumperen er ifølge Gjein en enkel maskin uten "fiksfakserier". Den har hydrostatisk drift og luftkjølt Deutz-motor på 102 hk som sparker i fra med 30 km/h. Førermiljøet er spartansk: Ratt, førerstol og fire spaker; en for gass, en for bak-/forover, en for tipp/senk og en for baklemmen. Maskinen er i følge Gjein hjulstyrt etter "Ola-bil-prinsippet" med stiv foraksel og svingkrans. Og fra maskinhytta som er plassert foran forakselen, har føreren fremragende utsikt.

- Vi liker denne maskinen veldig godt. Den er enkel og lett å skru på, men det gjør vi svært sjelden fordi maskinen er både driftssikker og pålitelig. Vi må som sagt bare passe på at vi har riktig "øyemål" og ikke legger for mye i kassa når vi laster, sier Gjein.

Dansk-norsk radarpar

Lastingen av dansken utføres med en brumunddøl som ikke lenger produseres, nemlig en Hymax 940 Peat Master (torvmesteren) fra 1996. 10-tonneren med langt og høyt understell og 1 meter brede belteplater var bygget spesielt med tanke på oppdrag i myrområder.

Maskinen med 100 Perkins-hester under panseret, har en spesiallaget torvskuffe som består av ei tømmerklo påsveiset buede stålprofiler, som er trukket med netting. Med den kan Hymax'n hente opp ca. 1,5m 3 i hvert jafs. Den ti år gamle Hymax-graveren er en pålitelig arbeidskamerat; den bare durer og går og feil er det lite av, ifølge Gjein.

Skogsmaskin på myra

Maskinraritet nr. tre hos Sundland Torv er en Timberjack (nå John Deere) 1210 lassbærer som normalt har sin arbeidsdag i skogen med utkjøring av tømmer. Hos torvprodusenten i Stokke benyttes den som laste-/utkjøringsmaskin av torv.

Det har krevd visse ombygninger, blant annet er tømmerstakene fjernet og erstattet av et lastebil tipplan hvor bredden er økt fra 2,5 m til 3,8 meter. Lasteplanet som er koblet til maskinhydraulikken, kan ta 12 tonn, og lastingen utføres med maskinens kran og tømmerklo som er "bekledd" på samme måte som torvskuffa på Hymax-graveren. Forskjellen er imidlertid at Timberjack-skuffa er noe større (ca. 2 m 3).

Den ombygde lassbæreren som veier ca. 14 tonn, har 16 hjul, og alle de åtte hjulparene har dekkbredde på 1,3 m (700 mm på innerst felg, 600 mm på ytterste). Det er Hako Maskin AS på Hønefoss som har stått for ombyggingen og utstyret som tidligere ble benyttet på en ÖSA 250 lassbærer ('82-modell). Denne ble pensjonert tidligere i år da Timberjack-maskinen ('95-modell) overtok.

Lassbæreren Timberjack 1210 er bygd om til en selvlastende utkjøringsmaskin. Lars Martin Gjein laster og kjører.
Lassbæreren Timberjack 1210 er bygd om til en selvlastende utkjøringsmaskin. Lars Martin Gjein laster og kjører.

Bredbeint Cat-graver

Siste tilskuddet i den flytedyktige maskinparken er Cat-graveren 312C på 16 tonn. Den er også den mest bredbeinte av Sundland-maskinene. 16-tonneren har 1,4 m brede belteplater og holder seg godt flytende på myra.

Cat-graverens store flyteevne skyldes selvsagt de brede belteplatene, men også undervognen som er både bredere og høyere en på standardutgaven. Torv-Cat'n veier ca. 800 kg mer enn standardutgaven av 312C, men har et marktrykk på bare 17 kg/m2; standardutgaven med 600 mm belteplater har 40 kg/m 2

Økt etterspørsel etter torv/jord er bakgrunnen til at firmaet i vår gikk til anskaffelse av torvgraver nr. 2.

Cat-graveren som er levert med lang stikke på 3 m og 1000 liters skuffe, kan om nødvendig hente opp torvmasser på seks meters dyp.

Den mest bredbeinte av torvmaskinene til Bjørn Gjein, er Cat-graveren 312C (16-tonn) som har 1,4 m brede belteplater.
Den mest bredbeinte av torvmaskinene til Bjørn Gjein, er Cat-graveren 312C (16-tonn) som har 1,4 m brede belteplater.

Forsiden nå