I ÅR: Allerede i år skal de første hydrogendrevne lastebilene etter planen leveres i Sveits i samarbeid med H2 Energi.
I ÅR: Allerede i år skal de første hydrogendrevne lastebilene etter planen leveres i Sveits i samarbeid med H2 Energi. (Foto: Hyundai)

Brenselcelle i alle nyttekjøretøy

Fra 2035 skal alle nyttekjøretøy, inkludert anleggsmaskiner, benytte brenselcelle som energikilde.

Det er avisen «The Korea Herald» som meldte at Choi Jeong-ho som er nominert til å bli Transportminister i Sør-Korea planlegger å sette som mål at alle former for nyttekjøretøy i landet, inkludert lastebiler og anleggsmaskiner skal benytte brenselcelle teknologi i 2035. Hydrogendrevne tog er også forventet å bli kommersialisert i 2025. Målet er å redusere små støvpartikler.

Samme dag ble det også annonsert at de ville investere 130 milliarder won (nærmere en milliard NOK) i fornybare energiprosjekter i løpet av de neste tre til fire årene. 

Europeisk

De fleste av de Europeiske lastebilmerkene er representert i Sør-Korea, som sies å være det landet i verden som har de likeste utslippsreglene for lastebiler sammenlignet med Europa.. Idag er det ingen av de Europeiske produsentene som har uttalt at de ønsker å satse på hydrogen, men de fleste har testet ut og driver sannsynligvis med tester også av denne energibæreren.

Koreanske Hyundai satser stort på hydrogendrevne lastebiler og vil etter all sannsynlighet få de første i drift i Sveits i løpet av året.

Forsiden nå