Hjullasteren på bildet (Komatsu WA600), har VSDT-dekkene med stor mønsterdybde og beregnet på tøffe forhold i steinbrudd og gruver.
Hjullasteren på bildet (Komatsu WA600), har VSDT-dekkene med stor mønsterdybde og beregnet på tøffe forhold i steinbrudd og gruver.

Bridgestone med nye dekk og flere valg

Verdens største dekkprodusent som stadig bygger ut produksjonskapasiteten, var tungt tilstede på Bauma med sitt 5,2-tonns dumperdekk ved inngangen til standen.

Når det gjelder de mer vanlige dekkene, var hjullasterdekket VJT i fokus. Denne modellen kom på markedet i for fem år siden og betydde en kjempemessig forbedring i forhold til forgjengeren. Det som var nyheten nå, var at senhøstes i år kommer to nye størrelser, 17.5R25 og 29.5R25.

Det som er dette dekkets styrke, er ifølge Bridgestone stabilitet og kjørekomfort. Stabiliteten tilskrives sterke, rette dekksider, og det fremheves at skulderkonstruksjonen beskytter godt mot kuttskader. Dekket regnes som idéelt for hjullastere som går i last-og-bær-arbeid.

La oss nevne her i forbifarten at Bridgestone minner om det velkjente dekket VSTT med ekstra mønsterdybde, og som er beregnet på arbeid under de tøffeste forhold i steinbrudd og gruver.

Nytt mobilkrandekk

Bridgestones dekk for mobilkraner, VHS, er nytt i den forstand at det har fått hastighetsindeksen F som betyr80 km/h, mens det tidligere var70 km/h. Den nye "fartsgrensa" gjelder størrelsene 385/95R25 og 445/95R25.

Det største

Ved siden av Michelin er Bridgestone p.t. én av bare to som produserer dekkstørrelsen 59/80R63 med en diameter på4,02 meter. Dekket kommer nå med Bridgestones VRF-profil.

Den dekkstørrelsen brukes stort sett bare i Amerika, i kull- og kobbergruver i tillegg til oljesandanlegg. Etterspørselen etter denne dekkstørrelsen er nå større enn produksjonskapasiteten, og Bridgestone kommer til å øke sin kapasitet. Som nevnt annet sted i bladet, vil Goodyear starte produksjon av denne størrelsen sent i høst. Da kan det kanskje bli en viss priskonkurranse. Idag koster et slik dekk 40.000 euro (ca. 320.000 kroner). Det er mye penger, men så går det også med gummi i ett dekk tilsvarende 800 personbildekk.

Forsiden nå