Hvem som skal få bygge fv. 17 Beitstadsundbrua i Trøndelag er blitt politikk.
Hvem som skal få bygge fv. 17 Beitstadsundbrua i Trøndelag er blitt politikk. (Illustrasjon: SVV)

Bru-vedtak utsatt

Nord-Trøndelag fylkeskommune har utsatt vedtak på om det kinesiske tilbudet på bygging av Beitstadsundbrua skal forkastes til ny fylkeskommune (Trøndelag) er på plass.

1. januar 2018 slås de to Trøndelags-fylkene sammen. De økonomiske, juridiske og politiske konsekvensene av bruanbudssaken bør derfor tas av Trøndelag fylkeskommune, mener det avtroppende fylkesrådet i Nord-Trøndelag.

Derfor overføres saken som omhandler hvorvidt den kinesiske brubyggeren Sichuan Road & Bridge Groups (SRBG) tilbud på bygging av fv. 17 Beitstadsundbrua skal forkastes til Trøndelag fylkeskommune.

- Vedtak i denne saken kan danne presedens for fremtidige saker. Derfor finner vi det riktig å overføre den politiske behandlingen til Trøndelag, sier fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag fylkeskommune, Anne Marit Mevassvik (Ap) i en nyhetsmelding.

- Er kommet tilbakemeldinger

Saken som omhandlet en eventuell forkastelse av det kinesiske tilbudet, var oppe i fylkesrådet i Nord-Trøndelag 24. oktober. Det lå an til at tilbudet fra SRBG ble avvist av veieieren: Innstillingen fra fylkesrådsleder Mevassvik gikk ut på at Statens vegvesen skulle gå videre med tilbudene fra Skanska og PNC, og ikke SRBG (som laveste tilbyder) siden Norge ikke har forpliktelser til å ta med tilbud fra kinesiske entreprenører. Det er fire medlemmer i rådet, der arbeiderpartiet har tre.

Nå er avgjørelsen om hvorvidt SRBG skal få være med i konkurransen om brubyggingen sendt videre.

Fylkesrådslederen viser til at det er kommet tilbakemeldinger fra ulike hold den siste uken før møtet, også fra politikere i Trøndelag, som det gjør det naturlig å overføre den politiske behandlingen til nye Trøndelag fylkeskommune.

Fylkesrådslederen minner om at sakens bakgrunn er en henvendelse fra Statens Vegvesen, der fylkeskommunen som veieier ble bedt om å vurdere de prinsipielle sidene av anbud til den nye Beitstadbrua.

Glade for vedtaket om utsettelse

- Vi i Sichuan Road & Bridge Group, SRBG, som er et av verdens ledende selskap innen bygging av bruer, er glade for at det varslede vedtaket om Beitstadsundbrua ble utsatt og overført til Trøndelag fylkeskommune. Vi vil fremover gå i dialog med Trøndelag fylkeskommune for å sikre at de har god og korrekt informasjon om oss som selskap, og vår plan om å bruke mange lokale samarbeidspartnere i Nord- og Sør-Trøndelag i Beitstadsundbrua-prosjektet. På samme måte som vi gjør i vårt andre prosjekt i Nordland der vi bygger Hålogalandsbrua (1533 meter). Vi vil også følge opp med å kontakte fylkesrådets administrasjon og den påtroppende administrasjonen i nye Trøndelag fylkeskommune, samt Statens Vegvesen i tiden fremover, sier Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for SRBG i Norge.

Sichuan Road & Bridge Group har utviklet og bygget mange bruer i Kina og Asia i de siste årene. Selskapet bygger også bruer i en rekke land internasjonalt. I Norge er SRBG i gang med  Hålogalandsbrua som skal være ferdigstilt sommeren 2018. SRBG har samarbeidet med norske underleverandører i forbindelse med Hålogalandsbroa.

- Selskapet har også lagt opp til et nært samarbeid med nær 30 lokale selskaper i Trøndelag i forbindelse med det planlagte Beitstadsundbrua-prosjektet, sier Tsetsis.

Disse kom med tilbud på bygging av Beitstadsundbrua:

  1. Skanska Norge AS, 338.638.086,00 kroner
  2. Sichuan Road & Bridge, 276.840.901,58 kroner
  3. PNC Norge AS, 317.860.384,62 kroner

Forsiden nå