Mer enn 180 Ford-ansatte bygger nå opptil 16 StreetScooter WORK XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3500 kjøretøy.
Mer enn 180 Ford-ansatte bygger nå opptil 16 StreetScooter WORK XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3500 kjøretøy. (Foto: Ford)

Bygger 16 slike hver dag

Norge betegnes som et «opplagt land» for salg av de elektriske bilene.

Nå har Ford startet produksjonen av det elektriske nyttekjøretøyet «Deutsche Post StreetScooter WORK XL» i Køln i Tyskland.

StreetScooter er basert på en 2-tonns Ford Transit, men med en helelektrisk drivlinje og et nytt karosseri bygd etter spesifikasjoner fra StreetScooter.

Mer enn 180 Ford-ansatte bygger nå opptil 16 StreetScooter WORK XL hver dag. Den årlige produksjonskapasiteten er på 3500 kjøretøy.

- Dette samarbeidsprosjektet viser at vi også kan levere «småskala»-produksjon av kjøretøy. Det er også et unikt eksempel på hvordan Fords ekspertise på nyttekjøretøy kan kombineres med gründerselskap, sier sjefen for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

StreetScooter WORK XL har et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter med plass til «mer enn 200 standardpakker eller 1275 kilo nyttelast», ifølge Ford. Det elektriske nyttekjøretøyet har litium-ion batterier som leverer opptil 90 kW (122 hk) med et maksimalt dreiemoment på 276 Nm.

200 kilometer elektrisk rekkevidde

Med en batterikapasitet på 76 kWh har StreetScooter WORK XL en rekkevidde på opptil 200 km. Sammenliknet med dieselmodellen vil hver av de nye elektriske nyttekjøretøyene redusere CO2-utslippet med inntil 5 tonn i året og spare 1900 liter diesel.

Deutsche Post skal bruke det elektriske kjøretøyet til pakkelevering i tyske byer.

Aktuell for Norge

Fremtidig salg av den elektriske StreetScooter til andre kunder og andre markeder er til vurdering.

Ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg, er «Norge et opplagt land hvor vi vurderer salg av det elektriske nyttekjøretøyet».

- Perfekt elektrisk nyttekjøretøy

Ifølge administrerende direktør hos StreetScooter, professor Dr. Achim Kampker, er deres nye helelektriske nyttekjøretøy perfekt for pakkelevering.

- Sammen med Ford ønsker vi nå å fremme mer miljøvennlig og stillegående transport i tyske bysentrum. Med StreetScooter WORK XXL har vi fått et perfekt alternativ til bruk ved pakkeleveringer i urbane strøk, og den vil i fremtiden også kunne brukes av andre transportselskaper andre steder, sier Kampker.

Investerer 92 milliarder kroner i elektrifisering

Elektrifisering av drivlinjer vil spille en nøkkelrolle for Ford Europa i tiden fremover. Selskapet investerer mer enn 92 milliarder kroner i elektrifisering, og planlegger å tilby i alt 40 elektrifiserte modeller globalt i løpet av 2022. 16 av disse modellene vil være helelektriske biler.

Under den internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover (IAA) i september presenterte Ford for første gang sin nye Transit Custom plug-in hybrid. Den har en helelektrisk rekkevidde på 50 km, og kan med Fords 1-liters EcoBoost bensinmotor levere en total rekkevidde på mer enn 500 km.

Forsiden nå