Bilen måles først opp for å kutte de riktige stedene. (Foto: Lafinto)
(Foto: Lafinto)
Her er siden snittet opp. (Foto: Lafinto)
Hele bakdelen løftes av før gjennoppbyggingen starter (Foto: Lafinto)
Her er "demonteringen" ferdig og bilen kan starte gjennoppbyggingsprosessen. (Foto: Lafinto)
Alle kuttflater blir forseglet og beskyttet for å forhindre rust. (Foto: Lafinto)
Her er det klart for å lime på aluminiumsbrønnen. (Foto: Lafinto)
Her er den nye aluminiumsbrønnen ferdig montert. (Foto: Lafinto)
Ny bakvegg og nye sideskjermer er montert. (Foto: Lafinto)
Her er også planet på plass. (Foto: Lafinto)
Planet kan tippes 45 grader. (Foto: Torbjørn Eriksen)
For en liten ekstrasum kan det monteres en «feieluke» med lås i bakkant slik at rommet under planet kan benyttes. (Foto: Torbjørn Eriksen Nissan)
Baklemmen kan slås ned..... (Foto: Torbjørn Eriksen Nissan)
....eller alle sidene kan felles ned. (Foto: Torbjørn Eriksen Nissan)
Anders Sandvoll t.v. , Nyttekjøretøysjef i Nissan Norge og Jarl Andre Lindvig i Lafinto (Foto: Torbjørn Eriksen)
eNv200 pickup. Bygd om hos Lafinto med Veth ombygingskit. (Foto: Torbjørn Eriksen Nissan)

Bygger om eNV200 til pickup

Nissan og Lafinto med elektrisk pickup-samarbeid. Fredrikstad-bedriften Lafinto AS har over 30-års erfaring med ombygginger.

Etter å ha undersøkt mulighetene for å konvertere en eNV200 til pickup, falt løsningen på et ombyggingssett fra den nederlandske produsenten Veth.

- Det er blant annet stadig oftere miljøkrav i anbud som fører til etterspørsel for denne type kjøretøy. Faktisk fikk vi den første bestillingen under Transportmessen, uten at vi engang hadde bygget prototypen, sier Anders Sandvold hos Nissan i Norge.

Lafinto er ISO-sertifisert og har over 30 års erfaring med å bygge om biler for en rekke merker i Norge. Ombyggingen vil følge bilens garanti, noe som også er en fordel for kundene.

Kapper bort «kassa»

Rent praktisk kappes skallet på eNV200 rett over hjulbuen og bak førerstolen. Så tettes førerhuset og de avskårede områdene med nye plast- og aluminiumsdeler. Selve ramma på bilen er kraftig nok slik at det ikke er behov for å legge inn noen forsterkninger.

Til slutt monteres det nye planet som kan leveres med eller uten tipp-funksjon. Under planet er det også et rom hvor det kan monteres en «feieluke» slik at ulike verktøy kan oppbevares trygt. Det kan også leveres høyere lemmer eller gitter. Platformen kan også benyttes for å produsere et kapell, forteller Lindvig i Lafinto.

Mange muligheter

Økningen i egenvekten er på 90 kg uten tipp og 130 kg med tipp. Dette betyr at nyttelasten blir på henholdsvis 540 og 500 kg.

Selve ombyggingen uten tipp koster 119.900 kroner og for tipp må du ut med 10.000 kroner ekstra. Bilen kan også leveres med høye sidelemmer med gitter, eller 30 cm ekstra høye sidelemmer.

Lindvig forteller at med denne plattformen, er det egentlig bare fantasien og totalvektene som setter begrensninger.

 

Forsiden nå