Toalett er blandt de viktigste fasilitetene på en døgnhvileplass. Illustrasjonsbilde fra åpningsdagen for døgnhvileplass med plass til over 100 vogntog mandag 31. oktober 2016 på Fulgeåsen i Ski kommune.
Toalett er blandt de viktigste fasilitetene på en døgnhvileplass. Illustrasjonsbilde fra åpningsdagen for døgnhvileplass med plass til over 100 vogntog mandag 31. oktober 2016 på Fulgeåsen i Ski kommune. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Ca. 100 nye oppstillingsplasser på Vestlandet

Statens vegvesen har lyst ut flere konkurranser om å etablere, drifte og vedlikeholde nye døgnhvileplasser flere steder på Vestlandet.

- Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten. Statens vegvesen ønsker derfor å gi et bedre tilbud til tungtransportsjåfører som må ha pålagte hvilepauser, sier senioringeniør Bjarte Børtveit i Statens vegvesen.

- Vi ønsker å inngå leieavtaler med private aktører som kan tilby døgnhvileplasser.

Målet er ca. 100 oppstillingsplasser fordelt på 5-7 lokasjoner.

- Dersom vi kommer i mål og får noen til å drive, blir det et nettverk av døgnhvileplasser i Rogaland og Hordaland, med under en times kjøring mellom plassene. I deler i Sogn og Fjordane er det dessverre ikke like god dekning ennå, sier Børtveit.

Døgnhvileplassene skal holde åpent 24 timer i døgnet, med tilgang til oppholdsrom, tekjøkken, toalett, vask og dusj.

På disse strekningene ønsker Statens vegvesen å etablere døgnhvileplasser:

  • Stryn-Oppstryn: 5-10 oppstillingsplasser
  • Nordfjordeid-Kjøs: ca. 10 oppstillingsplasser
  • Bergen sør-Os: ca. 30 oppstillingsplasser
  • Aksdal-Bokn: ca. 20 oppstillingsplasser
  • Forus-Risavika: Ca. 30 oppstillingsplasser

Forsiden nå