Cats G-serie vises for verdenspressen i Tuscon, USA.
Cats G-serie vises for verdenspressen i Tuscon, USA.

Cat fra F til G

Caterpillars nye hjullaster-generasjon, G-serien, ble lansert med brask og bram for verdenspressen i Tucson, USA i januar 1998. Anlegg&Transport var selvfølgelig til stede, sammen med Egil Mikkelsen og Steinar Kjeldsen i daværende Pay & Brinck.

Førstnevnte var ikke sen om å proklamere at den nye G-serien ville bli like viktig for Cat som lanseringen av gravemaskinene i 300-serien i 1992. 300-serien ble senere kjent som lanseringen som «snudde Cat».

«G-maskinene skiller seg vesentlig fra forgjengeren F-serien, både når det gjelder design, tekniske detaljer og førerkomfort», skrev A&Ts utsendte, Klaus Eriksen.

Halvt ratt

Han trakk også frem det nye og spesielle Command Control Steering-systemet:

Command Control Steering ble viet mye plass i A&Ts reportasje.
Command Control Steering ble viet mye plass i A&Ts reportasje.

«Dette er et «halvt ratt» med et håndtak på venstre del (se bilde). Maskinen får full svingradius ved å vri rattet kun en kvart runde.»

Eriksen belyste også G-seriens direkteinnsprøytede turbo-intercooler som gir 7% høyere effekt sammenlignet med motorene i F-serien.

Ny trend

Det var også mye diskusjon omkring servicetilgangen på de nye maskinene:

« - Hvordan er det blitt med vedlikeholdsarbeidet, Kjeldsen, er det blitt så komplisert at føreren ikke kan gjøre dette selv lenger?

- Trenden viser at kundene setter bort servicearbeidet i såkalte serviceavtaler, sier Kjeldsen.

Han mener spesialisering er en del av fremtiden, og har rett i det.

- Maskinførere skal gjøre det de er best til, nemlig å kjøre maskinen, sier Kjeldsen».

De syv nyhetene A&T fikk se i USA var 938G, IT38G, 950G, 962G, IT62G, 966G og 972G. I dag har Cat som kjent beveget seg videre i alfabetet, til 938K osv.

Cat-oppslaget i Anlegg&Transport 01 1998.
Cat-oppslaget i Anlegg&Transport 01 1998.

 

 

 

Forsiden nå