JRs første 329E er satt i drift på det nye boligfeltet Bjertnes-tunet i Nes kommune på Romerike.
JRs første 329E er satt i drift på det nye boligfeltet Bjertnes-tunet i Nes kommune på Romerike.

Cats første E-gravere til JR

Pon Equipment har startet leveringen av beltegraverne i den nye Cat E-serien. Johan Rognerud AS var først i køen, og nå har to Cat 329E (33 tonn) tatt plass i den anseelige Cat-flåten til entreprenøren på Romerike.

Høye og brede over baken, drivstoffgjerrige og kraftige Steg IIIB-motorer og forbedret hydraulikk. Det er noen av nyhetene i Cats nye E-serie gravemaskiner som ble lansert ifjor høst.

Plasskrevende

Overvognen på JRs nye E-gravere har vokst i størrelse sammenlignet med den utgående D-modellen. Det skyldes blant annet at Steg IIIB/Tier 4 Interim-kravet krever etterbehandling av avgassene, og det store partikkelfilteret og lyddemperen (eksos) er plasskrevende. Større kjølekapasitet er også nødvendig, og tre store radiatorer (motor/kjølevann, intercooler, hydraulikk) krever også sin plass.

Mer kraft

Maskinfører Peder Horn (t.v.), Johan Rognerud AS, får her den nye 33-tonneren overlevert av Pål Brandvold, Pon Equipment.
Maskinfører Peder Horn (t.v.), Johan Rognerud AS, får her den nye 33-tonneren overlevert av Pål Brandvold, Pon Equipment.

Motoreffekten i 329E (179 kW/243 hk) har økt med 11%. Dette sammen med 5% økt hydraulikktrykk for løftehøyde/-kraft, gir raskere sykluser enn den utgående D-modellen klarer. I maskinens hydraulikksentraler er "slangemønstret" endret. Kortere og rettere slangebaner gir mindre motstand. 33-tonneren med hydraulikkapasitet på 494 l/min. har elektriske regenereringsventiler på bommen som fanger opp og resirkulerer hydraulikkraft når bommen senkes. Det hjelper på drivstofforbruket som er 5% lavere enn på D-modellen. Stikke, bom og bomfester er forsterket for å tåle E-graverens økte krefter. Både bom- og stikkesylinder er utstyrt med slangebruddsventil.

EGR og filterrens

Cats Steg IIIB/Interim 4-motor(er) er utstyrt med common rail-teknologi og EGR (eksosresirkulering). Partikkelfilteret (og stor lyddemper) sitter under det forhøyde motordekslet. Rengjøringen av partikkelfilteret skjer ved hjelp av CRS (Cat Regeneration System) som starter automatisk når det er blitt "nok" sotpartikler i filteret. Den automatiske renseprosessen skal ikke påvirke maskinens kapasitet. Føreren har også mulighet til å styre systemet manuelt.

Ryggekamera og flere speil

ROPS-førerhytta er rommelige. Info-skjermen er 40% større enn hos forgjengeren, og lesbarheten er forbedret. Som på den utgående D-modellen, kan 10 forskjellige arbeidsredskap forhåndsprogrammeres.

Armlenene med styrespakene kan justeres i høyden, og stolens sittepute er blitt bredere. Lydnivået i førerhytta er også lavere enn hos D-serien. Sikten bakover ivaretas av ryggekamera og flere store speil. LED-lamper sørger for godt arbeidslys når det trengs.

OilQuick rund baut

JRs nye E-gravere som har bom på 6,2 mog stikke på 3,2 m. Begge er utstyrt med GPS maskinstyring (Scanlaser), Oil Quick OQ80 HK-feste og OilQuick TR80 tiltrotator. Beltegraverne er levert med graveskuffe på 1,7 m 3, pusseskuffe på 1,6 m 3 og grøfteskuffe på 0,9 m 3, alle fra SMP AB.

Johan Rognerud AS (eid av AF Gruppen) får i løpet av vinteren også to Cat 390D (90 tonn) gravemaskiner.

 

Forsiden nå