Med NC660 går Caterpillar inn i lastebilmarkedet. Avdukningen ble foretatt av produktdirektør George Taylor i Caesars Palace i Las Legas. Krumningen av panseret har samme profil som de nye hjullasternes motordeksel.
Med NC660 går Caterpillar inn i lastebilmarkedet. Avdukningen ble foretatt av produktdirektør George Taylor i Caesars Palace i Las Legas. Krumningen av panseret har samme profil som de nye hjullasternes motordeksel.

Cats lekegrind i Las Vegas

Conexpo i Las Vegas er Caterpillars hjemmebane. Den fordelen vet verdens ledende maskinprodusent å ta vare på. I tre dager, før den offisielle åpningen 22. mars fant sted, har Cats produktspesialister gitt fagpressen fra alle verdenshjørner detaljkunnskap om Cat-nyhetene, og de er mange.

For Nord-Amerika er den største nyheten uten tvil lansering av Caterpillars lastebil CT660, for Norge den nye K-serien hjullastere vi omtaler på annet sted.

Avdukningen av CT660

Offisiell avdukning av Cat CT660 skjedde for fagpressen i Hotell Caesars Palace i Las Vegas 20. mars. Regi og gjennomføring var i god Cat-stil. Teppet bak den provisoriske scenen ble hevet, røykbomber utløst, og som fugl Fønix steg Caterpillars nye lastebil, CT660, frem av røykskyene og ut i lyset.

Til journalistenes store overraskelse var hytta på bilen rødlakkert, kombinert med sort hardplast og børstet aluminium i hytteskjermene og støtfanger. Kreasjonen eksteriørmessig var lekker og bilen typisk amerikansk.

Motorvalgene er Cat CT11 (330-390 hk), CT13 (410-475 hk) og CT15 (435-550 hk).

Ønske i 15 år

Direktør Georg Taylor i Caterpillar Global On-Highway Truck Group hevder at en anleggslastebil i Class 8 (den tyngste klassen i USA) har stått på Caterpillars ønskeliste i 15 år.

- For fem år siden startet vi arbeidet med å utvikle CT660. Avdukningen idag er historisk. Nå har vi tatt steget fra å være produsent og leverandør av motorer til lastebiler, til selv å bli produsent av lastebiler, sa Taylor.

- Våre forhandlere vil fortsette å levere motorer og gi support til de 1,6 millioner lastebilene av forskjellige merker som ruller i Nord-Amerika. Men samtidig får de Cat CT660 lastebil som skal selges eksklusivt av Cat-forhandlerne i Nord-Amerika. Fra 1. april tar vi imot bestillinger på nye CT660, og i juli kan vi levere de første bilene.

Produksjonen hos Navistar

Produksjonen er lagt til Navistars fabrikk i Garland i Texas. Alliansen mellom Caterpillar og Navistar ble en realitet da Paccar kjøpte DAF og etterhvert erstattet Cat-motorene i USA med gruppens egenutviklede DAF-motorer.

Selv om Caterpillars talsmann er noe vag på dette punktet, utløste Paccar indirekte beslutningen om å se på nye allianser som sikrer en plass i lastebilmarkedet. Navistar var klar og avtaler ble gjort. Sammen etablerte Cat/Navistar et joint venture (50/50%) for å kunne betjene markedene utenfor Nord-Amerika. Selskapet skal selge lastebiler under merket NC2 og Cats forhandlernett prioriteres. Den første NC2-bygde Cat kommer i slutten av året. Parallelt utvikler og selger Navistar sine egne biler.

Etter at salget av Cat CT660 har kommet i gang i Nord-Amerika står Australia, Sør-Afrika og Sør-Amerika for tur.

Hva så med Europa for Cat CT660? Taylor er noe unnvikende, men vi tolker svaret dit hen at det i alle fall ikke vil skje før 2015. Vag er han derimot ikke når det gjelder markedsmålene for Nord-Amerika.

- Siktmålet er å være markedsleder om fem år for denne type anleggsrelaterte bil som vil få påbygg helt etter kundenes egne ønsker. Det gjelder alt unntatt det som har med distribusjonskjøring. Videre er det besluttet å utvikle nok en modell. Jeg kan røpe at Cat CT680 vil bli lansert i 1.kvartal 2013. Den får motorvalgene CT11/CT13/CT15 som vil dekke hestekreftsområdet 330-550 hk. CT680 kommer til å spille en nøkkelrolle i Caterpillars langsiktige utvikling innen lastebilsegmentet, uttalte Taylor.

Har apparatet

Drivkraften for å gå inn i det krevende lastebilmarkedet er tosidig: Ønske fra Cats forhandlere og fra Caterpillars ledelse for å kunne utnytte ressursene i selskapet bedre.

Årlig legger Caterpillar ned flere hundre millioner kroner i motorutvikling. For å holde tritt med kravene til lønnsomhet trengs volum. Analyser viser at Caterpillar rolle som deleleverandør medfører at selskapet allerede står for 70% av bilens verdi.

- I tillegg har vi verdens beste forhandlernett med stor ekspertise på motorer, drivlinjer og løsning av tekniske problemer. Å gi forhandlene er nytt produktområde var sterkt ønsket, og det har vi gjort. Vår veigående lastebil kommer i tillegg til rammestyrte dumpere og stive anleggstrucker. Lastebiler vil utgjøre et av Caterpillars 16 produktområder, og får betegnelser innen 600-serien, sier Taylor.

Benchmarking

Under presentasjonen kom Taylor inn på gjennomføringen av selskapets langsiktige benchmarking og nære samarbeid med lastebileiere og sjåfører. Cat CT660 er blitt en lastebil bygd etter kundenes ønsker og kan utstyres med alle typer påbygg innen områdene anlegg, renovasjon, asfalt, tungtransport, tømmer o.s.v.

Selve prototypen hadde betongtrommel, mens den som ble vist for pressen og avduket i Las Vegas, har dumperpåbygg fra J&J. - Vi har hatt alle påbyggerne i Nord-Amerika på tråden etter at det ble kjent at vi var igang med å utvikle en lastebil. Det har vært en utfordring, men vi har laget en bil som er i tråd med kundens ønske og behov, sier Taylor.

Forsiden nå