KRAFTKAR: Den nye Caterpillar D8T-dozeren slippes nå i Europa, Australia og New Zealand. Pon har allerede god erfaring med T-generasjonen gjennom D6T som kom i fjor.  
KRAFTKAR: Den nye Caterpillar D8T-dozeren slippes nå i Europa, Australia og New Zealand. Pon har allerede god erfaring med T-generasjonen gjennom D6T som kom i fjor.   (Foto: Caterpillar)

Cats nye D8T-dozer klar

Dette ser bra ut. Den neste Cat-dozeren i 40-tonnsklasse som bestilles fra Pon Equipment AS, blir modellen D8T.

Det er konklusjonen til teknisk instruktør Lars Fremming hos Pon etter retur fra Cats demo- og informasjonssenter i Malaga. Sammen med kollegaer fra norske Pon, og andre europeiske Cat-importører, har gruppen fått en grundig gjennomgang og oppdatering av Caterpillars nylansering D8T.

Den nye dozeren Cat D8T er i vektsegmentet 38-40 tonn og slippes i sommer på markedene i Europa, Australia og New Zealand.

Testmaskin i Norge

- Vi har levert flere dozere av den mindre modellen D6T som kom i 2017 og som avhengig av valgt utstyr, ligger i vektsegmentet 23-24,5 tonn. Dozere i denne størrelsen representerer vår bestselger i det norske markedet, sier Fremming.

Tekniske data

Dozeren er utstyrt med Cat C15 Acert dieselmotor (EU steg IV) på 264 kW (359 hk) v/1600 o/min.

Maskinvekten er 39.750 kg og med enkel-ripper 37.750 kg.

Semi-Universal dozerblad har kapasitet på 10,3 m3, mens Universal-blad tar 11,8 m3.

Når det gjelder D6T er det ikke å ta for hardt i å si at Pon har hatt spesielle forutsetninger for å høste erfaringer på et tidlig stadium. Flere år før lanseringen fikk den norske Cat-importøren en maskin for før-produksjonstest av kommende Cat D6T.

Da den kom i 2017 visste Pon godt hva maskinen sto for.

Cat D8T på samme basis

Oppgraderingen av modellen D8T bygger på de samme endringene som på D6T.

Dozeren er konstruert for å flytte mer masse raskere enn forgjengeren og til lavere kost per tonn. Maskinen har ny transmisjon, fire gir (mot tre før) og lockup som gir fullt autoshift.

Det ekstra giret er lagt mellom første og andre gir for å redusere spranget mellom disse. Resultatet er redusert drivstofforbruk.

Økt dozer-kapasitet

Den andre store endringen er knyttet til utformingen av dozerbladet. Ifølge produsenten flyttes 18% mer masse i timen om man sammenligner med forrige modell, og dette skjer med samme drivstofforbruk. Med et lettere dozerskjær kan brukeren forvente en drivstoffbesparelse på opptil 11% i sammenlignet med forgjengeren.

Kapasiteten på Semi-Universal dozerbladet (SU) er på 10,3 m3 og er det største i sin klasse. Den store gevinsten ligger i selve konstruksjonen, og at man vil trenge færre dozerturer for å produsere like mye som med tidligere generasjonen. Caterpillar opplyser at man kan flytte opptil 25% mer masse med nymaskinen.

Forsiden nå