Modellene i den nye E-serien er høye og solide over baken. er viser produktsjef Vilmundur Theodorson, Pon Equipment, 39-tonneren 336E
Modellene i den nye E-serien er høye og solide over baken. er viser produktsjef Vilmundur Theodorson, Pon Equipment, 39-tonneren 336E

Cats nye E-gravere Norges-klare

Høye og brede over baken, drivstoffgjerrige og kraftige Steg IIIB-motorer og forbedret hydraulikk. Det er noen av nyhetene i Cats nye E-serie gravemaskiner. Pon Equipment leverer de første E-graverne før snøen kommer.

Caterpillar viste prototypen av den første E-modellen, 336E (39 tonn), på Bauma-utstillingen München ifjor vår. Nå har A&T vært i Tyskland igjen hvor trioen 329E (32,5 tonn), 336E (39 tonn) og 349E (55 tonn) ble vist på SteinExpo utenfor Frankfurt. Pon Equipment har allerede solgt tre 329E som leveres 1. kvartal neste år, mens fire 324E (27 tonn) leveres før jul.

Plasskrevende

På de nye E-graverne har overvognen vokst i størrelse sammenlignet med de utgående D-modellene. Det skyldes blant annet at Steg IIIB/Tier 4 Interim-kravet krever etterbehandling av avgassene, og det store partikkelfilteret og lyddemperen (eksos) er svært plasskrevende. Større kjølekapasitet er også nødvendig, og de tre store radiatorene (motor/kjølevann, intercooler, hydraulikk) som står ved siden av hverandre, krever også sin plass. Alt dette skal pakkes inn i et tiltalende design samtidig som det ikke må pakkes så trangt at servicetilgjengeligheten forringes. Servicevennligheten er ifølge Caterpillar ivaretatt gjennom de store lukene som kan slås på vidt gap.

Mer kraft

Motoreffekten i 329E og 336E har økt med 11%, og dette sammen med 5% økt hydraulikktrykk for løftehøyde/-kraft, gir raskere gravelastesykluser enn de utgående D-modellene klarer. I maskinenes hydraulikksentraler er "slangemønstret" endret; kortere og rettere slangebaner gir mindre motstand. Begge graverne, samt 55-tonneren 349E, har elektriske regenereringsventiler på bommen som fanger opp og resirkulerer hydraulikkraft når bommen senkes. Det hjelper på drivstofforbruket. (Gjelder alle modeller). 55-tonneren har også innebygget ekstrakraft (boost) i hydraulikksystemet når det trengs. "Boost'n" kan slås på og er aktiv så lenge det er behov. I tillegg øker hydraulikktrykket med 9% når den kraftigste av de tre arbeidsmodene (Heavy Lift Mode) benyttes for ekstra tunge tak. I svinghydraulikken er hydraulikkventilen skiftet ut med en elektrisk ventil som skal gi mykere og behageligere bevegelser. 55-tonneren med kraftigere motor og mer hydraulikkraft bruker ifølge Cat 5% mindre drivstoff (gjelder alle modeller) enn forgjengeren 345D.

Stikker, bommer og bomfester er forsterket for å tåle E-gravernes økte krefter.

EGR og filterrens

Cats Steg IIIB/Interim 4-motorer er utstyrt med common rail-innsprøytning og EGR (eksosresirkulering). Partikkelfilteret (og stor lyddemper) sitter under det forhøyde motordekselet. Rengjøringen av partikkelfilteret skjer ved hjelp av CRS (Cat Regeneration System) som aktiveres automatisk når det er blitt "nok" sotpartikler i filteret. Den automatiske renseprosessen vil ifølge Cat ikke påvirke maskinens kapasitet. Føreren har også mulighet til å styre systemet manuelt. Motorene i den nye E-trioen er bygget for å kunne kjøres med 20% blanding av biodiesel i drivstoffet.

Ryggekamera og flere speil

ROPS-førerhyttene i de nye E-modellene er rommelige, info-skjermen er 40% større enn hos forgjengerne, og lesbarheten er forbedret (høyere bildeoppløsning). Som på de utgående D-modellene, kan 10 forskjellige arbeidsredskap forhåndsprogrammeres.

Armlenene med styrespakene kan justeres i høyden, og stolens sittepute er blitt bredere. Førerstolen kan også leveres med luftkjøling. Lydnivået i førerhytta er også lavere enn hos D-serien. Sikten bakover ivaretas av ryggekamera og flere store speil.

Pon-utgaver

Standardutgaven av 324E vil i Pon-utgaven ha 5,9 m bom, 2,95 m stikke og 1,5 m 3 skuffe. 336E vil bli levert med 6,5 m bom, 3,2 m stikke og 2 m 3 skuffe. 54-tonneren 349E får 6,9 m bom, 2,9 m stikke og skuffe på 3,2 m 3.

De første maskinene som slippes på markedet fra Cats nye E-serie, omfatter åtte modeller fra 18 til 54 tonn (316E-349E).

Nye hjullastere

I det store bruddet utenfor Frankfurt viste Cat også tre hjullastere i den nye K-serien, samt den nye dumperen 740B. Disse maskinene omtalte vi i A&T nr. 8 og nr. 6/7.

Forsiden nå