Continentals industridekk MPT 70E foreslås for små, raske hjullastere og hevdes å utmerke seg på områdene kjørelengde, vibrasjon og markgrep.
Continentals industridekk MPT 70E foreslås for små, raske hjullastere og hevdes å utmerke seg på områdene kjørelengde, vibrasjon og markgrep.

Conti industridekk på maskin

De fleste regner med at Continental ikke leverer dekk til anleggsmaskiner lenger etter at anleggsdekkdivisjonen ble solgt. Det stemmer ikke helt.

Et eksempel på det er at Conti lager en serie som kalles MPT (Multi Purpose Tyres). Modellen MPT 70E ble vist på Bauma. Der ble det markedsført som et dekk for små og raske anleggsmaskiner, for eksempel små hjullastere. Dekket er konstruert for hastigheter opp til70 km/h, og Continental hevder det har to spesielt sterke sider, levetid og komfort, ved siden av markgrep takket være god selvrensende evne. MPT 70E leveres i fem dimensjoner til 18-, 20- og 24-toms felg.

To andre MPT-dekk produseres også, MPT 81 og MPT 80, som i radialutførelse er beregnet på hastigheter opp til henholdsvis 110- og100 km/h.

Fremmed fugl

I Continentals portefølje fins også et dekk som er laget i Malaysia, og som er beregnet på havnemaskiner, først og fremst reach-stackere, men Continental anbefaler det for enkelte anleggsmaskiner, primært hjullastere.

Dekket heter Simex SE65 og er et diagonaldekk beregnet på tøffe underlag som i gruver og steinbrudd. Det utmerker seg med ekstra mønsterdybde (L5) og foreligger i to PR-utgaver (plyrating), PR24 og PR30. Sistnevnte er godkjent for maksimal last på21.200 kg. Dekket fins i mange utgaver, men alle er basert på en dekkbredde på885 mmog en diameter på2049 mm.

Nytt kompaktdekk

Det kan være interessant for noen at Conti har utviklet en helt ny arvtager til industridekket SC15 som heter CSEasy SC20, et såkalt "super elastic", superrobust dekk uten væskefylling (eller luft) beregnet på de mest dekkfiendtlige forhold. Continental har brukt tre år på utviklingen av det nye dekket, og data for levetid/kjørelengde og drivstoff-/energi-forbruk er så mye bedre enn hos forgjengeren at man knapt tror det.

Forsiden nå