Testbilen på bildet var uten ESP-system, men med Mercedes-Benz-versjon av understellet. Understells- modifiseringene vil være eksklusive for Citan, mens noen endringer vedrørende kollisjonssikkerhet og korrosjon også vil gjelde for Renault Kangoo.
Testbilen på bildet var uten ESP-system, men med Mercedes-Benz-versjon av understellet. Understells- modifiseringene vil være eksklusive for Citan, mens noen endringer vedrørende kollisjonssikkerhet og korrosjon også vil gjelde for Renault Kangoo.

Continental samlet til et rike

Beslutningen om å samle personbildekk og nyttekjøretøydekk i én dekkdivisjon, Contiental Tire, med én leder har utløst stort pågangsmot og optimisme i hele organisasjonen. «Nå er vi klar for å ta et stort steg nærmere de tre store på det globale dekkmarkedet, Michelin, Bridgestone og Goodyear», er omkvedet hos Continental.

Årsaken til gleden i organisasjonen er at dekkutvikling, enten det gjelder personbiler, nyttekjøretøy eller industri, er blitt high tech-virksomhet som krever forskning og utviklingsinnsats på høyt nivå. Med to adskilte dekkdivisjoner under hver sin leder, følte mange at selskapets ressurser ikke ble maksimalt utnyttet.

Dr. Nikolai Setzer ble utpekt til toppsjef, mens Hans Joacim Nicolin i nyttekjøretøy- og industridekkdivisjonen forlot selskapet. Organisatorisk bygges dekkavdelingene opp med ledere som rapporterer til Setzer.

Ny fra årsskiftet

Fra årsskiftet ble Dr. Andreas Esser (52) ansatt som leder av nyttekjøretøyavdelingen, CVT Business Unit. I møte med Truck of the Year-juryen for noen dager siden, hevdet Esser at han ble forespurt og foreslått av Nicolin før utnevnelsen skjedde.

- Henvendelsen kom overraskende, for jeg har vært i Shanghai de siste fem årene med ansvaret for personbil- og dekk til lette nyttekjøretøy i Asia-regionen. Dekk til tyngre nyttekjøretøy og industri er et nytt område for meg, men etter mer enn 10 år i lederteamet i Hannover innebærer dette en ny og interessant utfordring for meg, fortalte Esser under møtet med juryen.

At valget falt på 52-åringen har sikkert flere årsaker. Esser kjenner Continental-organisasjonen, og de siste fem årene har han bodd og arbeidet i Kina som nå representerer verdens største marked for nyttekjøretøy.

- I kjølvannet av omorganiseringen har Continental varslet at innsatsen i BRIC-landene (Brasil/Russland/India/China) skal trappes opp, og da kan det være nyttig å ta med seg erfaringene fra Asia, sier Esser.

Forsiden nå