Dette stod det i Anlegg&Transport nr. 1 1992.

Anledningen var at Iveco «endelig» vant Truck of the Year, med sin nye EuroCargo-serie som altså kom med Euro 1-motorer.
Det er med andre ord skjedd mye siden 1992: Truck of the Year 2013 ble som kjent også en Iveco, denne gang Stralis, og nå med Euro 6-motorer.
LES OGSÅ:
Men vi holder oss til 1992: At det «endelig» ble Iveco, har bakgrunn i den såkalte «adelskalenderen» som viser mestscorende bilmerker (poeng) gjennom prisens historie. Flør avstemningen i 1992 hadde Truck of the Year det merkverdige forhold at Iveco faktisk lå på 2. plass uten noen gang å ha vunnet prisen! Produsenten hadde altså gjennom alle år scoret jevnt godt hos juryen.
Turbocompounding
Seieren i 1992 var imidlertid ganske overlegen. Her er poengene, og kandidatene:
1. Iveco EuroCargo - 80 poeng
2. Scania Turbocompound 400 - 54 poeng
3. Mercedes LEV - 11 poeng
4. DAF 45 - 7 poeng
5. Renault Manager - 1 poeng
6. Volvo NL 10/12 - 1 poeng

A&Ts reporter Ingebrigt Vaagland skrev at «sterkeste konkurrent var Scania Turbocompound 400 Streamline som man i grunnen føler burde ha en egen spesiell pris for å ha innført turbocompounding-teknologi i serieproduksjon.»
Konkurransen i 1992 var meget tøff, og juryen slapp å vurdere kun mellom forskjellige nivåer av «facelifts». Vinneren var for eksempel ny fra topp til tå.
24 grunnmodeller
EuroCargo-serien var en storsatsning fra Iveco. Produsenten lanserte intet mindre enn 24 grunnmodeller, fra 6 til 15 tonn. I sin reportasje skrev A&T-Vaagland: «Tippbilene leveres for øvrig med trapesfjærer, ellers leveres basisversjonene med parabelfjærer som har fått eksepsjonell fin omtale i pressen.»
Om bremsene: «Bilene har skivebremser på alle hjul opp til 10m tonn. Fra 12 til 15 tonn er det skiver foran og tromler bak.»
Serien ble motorisert med 4- og 6-sylindrede motorer fra 102 hk til vel 266 hk.
Det var med andre ord langt til dagens 460 hester, Euro 6 og eksosrenseteknologi!
