"Endelig Iveco", skrev A&T i 1992.
"Endelig Iveco", skrev A&T i 1992.

Da «den evige toer» endelig vant

HUSKER DU? «Alle motorene tilfredsstiller avgassnormen Euro 1 som blir innført i EF 1. oktober 1993».

Dette stod det i Anlegg&Transport nr. 1 1992.

Fra Ivecos Brecia-fabrikk i Italia.
Fra Ivecos Brecia-fabrikk i Italia.

Anledningen var at Iveco «endelig» vant Truck of the Year, med sin nye EuroCargo-serie som altså kom med Euro 1-motorer.

Det er med andre ord skjedd mye siden 1992: Truck of the Year 2013 ble som kjent også en Iveco, denne gang Stralis, og nå med Euro 6-motorer.

LES OGSÅ:

Men vi holder oss til 1992: At det «endelig» ble Iveco, har bakgrunn i den såkalte «adelskalenderen» som viser mestscorende bilmerker (poeng) gjennom prisens historie. Flør avstemningen i 1992 hadde Truck of the Year det merkverdige forhold at Iveco faktisk lå på 2. plass uten noen gang å ha vunnet prisen! Produsenten hadde altså gjennom alle år scoret jevnt godt hos juryen.

Turbocompounding

Seieren i 1992 var imidlertid ganske overlegen. Her er poengene, og kandidatene:

1. Iveco EuroCargo - 80 poeng
2.
Scania Turbocompound 400 - 54 poeng
3. Mercedes LEV - 11 poeng
4. DAF 45 - 7 poeng
5. Renault Manager - 1 poeng
6. Volvo NL 10/12 - 1 poeng

EuroCargos sterkerste konkurrent, Scania TC400.
EuroCargos sterkerste konkurrent, Scania TC400.

A&Ts reporter Ingebrigt Vaagland skrev  at «sterkeste konkurrent var Scania Turbocompound 400 Streamline som man i grunnen føler burde ha en egen spesiell pris for å ha innført turbocompounding-teknologi i serieproduksjon.»

Konkurransen i 1992 var meget tøff, og juryen slapp å vurdere kun mellom forskjellige nivåer av «facelifts». Vinneren var for eksempel ny fra topp til tå.

24 grunnmodeller

EuroCargo-serien var en storsatsning fra Iveco. Produsenten lanserte intet mindre enn 24 grunnmodeller, fra 6 til 15 tonn. I sin reportasje skrev A&T-Vaagland: «Tippbilene leveres for øvrig med trapesfjærer, ellers leveres basisversjonene med parabelfjærer som har fått eksepsjonell fin omtale i pressen.»

Om bremsene: «Bilene har skivebremser på alle hjul opp til 10m tonn. Fra 12 til 15 tonn er det skiver foran og tromler bak.»

Serien ble motorisert med 4- og 6-sylindrede motorer fra 102 hk til vel 266 hk.

Det var med andre ord langt til dagens 460 hester, Euro 6 og eksosrenseteknologi!

Hele oppslaget i A&T nr. 1 1992.
Hele oppslaget i A&T nr. 1 1992.

Forsiden nå