DAF lanserer nå sin nye genrasjon CF og XF med tre og flere akslinger.

DAF fullfører lanseringen

Før sommeren ble langtransport versjonene lansert, nå er det lastebilene med tre og flere akseler som står for tur hos DAF.

Med dette blir de nye XF- og CF-seriene komplette. Det som kjennetegner de nye bilene er bedre drivstoffeffektivitet. Hele 7% mindre enn forrige generasjon,  hevder DAF. I tillegg er bilene blitt lettere. Det gir mulighet for mellom 100 og 250 kilo mer nyttelast.

Bilene som slippes nå er åtte ulike chassiskonfigurasjoner med 2-, 3- og 4 aksler. I tillegg kommer tre trekkvogner med 3 og 4 akslinger. For å bedre hverdagen til påbyggerne er også integrerte påbyggermoduler på plass i de nye bilene.

Lettere etterbehandling

Det nye etterbehandlingssystemet for avgasser er hele 50 kilo lettere enn forgjengeren og er samtidig mindre og i en enkelt enhet som eksempelvis kan plasseres mellom 1 og 2 aksel i en 8x4 kombinasjon.

Elektro-hydraulisk styrbare slepeaksler

DAF har utviklet nye slepeaksler som både veier mindre og som krever mindre energi. En elektronisk enhet beregner hele tiden den optimale styrevinkelen for bakakselhjulene basert på hastighet og hjulbase.

Dette reduserer friksjonen samt at styringspumpen kun aktiveres ved styring. Ved hastighet over 40 km/t låser akselen seg selv. Inntil 1% drivstoff kan denne kombinasjonen spare hevder DAF. Slepeakselen kan monteres på 6x2 lastebiler og trekkvogner samt på 8x2 lastebiler.

Også for tvillingmonterte hjul har DAF en ny 10-tonns slepeaksel som kan leveres i de samme akselkonfigurasjonene som den ovenstående.

Ytterligere nyheter for disse kombinasjonene er:

 •  Nye dobbeldrevne tandemaksler med nav reduksjon

•   Nytt lettvekts 8X4-Betongblander chassis

•   Nytt system for overvåking av batteristrøm (BEM)

•   Nye PACCAR MX-11- og MX-13-motorer

•   Ny TraXon-girkasse

•   Nye bakaksler

•   Bedret programvarefunksjonalitet for blant annet EcoRoll og Cruice Controll.

 

Forsiden nå