Ron Borsboom, ansvarlig for produktutvikling hos DAF, presenterte den nye motorserien MX-11 på et teknisk seminar i Eindhoven 14. mars.
Ron Borsboom, ansvarlig for produktutvikling hos DAF, presenterte den nye motorserien MX-11 på et teknisk seminar i Eindhoven 14. mars.

DAF med ny motorserie

DAF har lansert en helt ny motorserie, MX-11, og dermed har den nederlandske lastebilprodusenten Euro 6-motorer i alle kategorier.

Det var i forbindelse med et motorseminar i DAF-byen Eindhoven den nederlandske produsenten lanserte sin flunkende nye 10,8-litersserie som består av fem motorvarianter med effekter fra 290 til 435 hk. Motorene vil bli brukt i en oppgradert CF-serie som lanseres i april, men de største variantene kan også leveres i XF-serien i tillegg til den større MX-13 motorserien. Dermed har DAF klar et komplett Euro 6-program. LF-serien og den lettere delen av CF-serien har motorer fra Cummins, og de ble lansert i Euro 6-utførelse allerede ifjor.

Moderne

MX-11 er en moderne motorserie. Den har common rail drivstoffinnsprøytning med et maksimalt trykk på 2500 bar, Cummins-turbo med variabel geometri, to overliggende kamaksler som styrer fire ventiler pr. sylinder, eksosresirkulering (EGR) og eksosetterbehandling ved hjelp av SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter. DAF sier ikke noe om "den kjemiske fabrikken" i sin dokumentasjon, men vi mistenker at den blir produsert av Cummins, ettersom de to fabrikkene har et nokså nært samarbeid.

Motorblokken er produsert i kompakt og sterkt grafittstøpejern med vertikale ribber for å maksimere styrken ytterligere. Akkurat som i den større MX-13-motoren er flest mulig funksjoner integrert i motorblokken. Eksempelvis er de fleste rør støpt inn i blokken, og det samme gjelder de to pumpene som skaffer tilstrekkelig drivstofftrykk til common rail-systemet.

Nyvinninger

Motorserien har flere nyvinninger. En av disse er en ny vannpumpe med totrinns magnetkobling slik at pumpeeffekten kan tilpasses kjølebehovet. Motorene har også fått en ny kompressor som gir fullt lufttrykk når kjøretøyet bremser. Det innebærer at den ofte kan være utkoblet når det er mest behov for motorkraft til fremdrift av kjøretøyet. Denne løsningen er medvirkende til lavere drivstofforbruk.

De kraftigste variantene av MX-11 vil som nevnt bli levert som et supplement til MX-13 i XF-serien. Det er særlig aktuelt i økonomi-versjoner av XF hvor MX-11 skal kunne ha inntil 3% lavere drivstofforbruk enn MX-13. MX-11 går i produksjon etter sommerferien.

Forsiden nå