Slik ser nye DAF XF ut.
Slik ser nye DAF XF ut.

DAFs nye flaggskip

HANNOVER (AT.no): DAF presenterte sin nye XF-serie - med Euro 6 - under IAA i Hannover.

Bilen har fått helt nytt chassis og en ny drivlinje som er Euro 6-kompatibel. 

Det mest slående er grillen, som er 30 % større enn hos forgjengeren for å gjøre plass til den økte kjølingen som kreves. Dermed brukes viften i mindre grad enn på forgjengeren, og dermed spares drivstoff.

- Her er det veldig mye nytt. Dette kan flytte DAF ytterligere, Kai V. Abrahamsen i DAF Norge.

Hytta løftet

Nye DAF XF slik den står på IAA i Hannover.
Nye DAF XF slik den står på IAA i Hannover.

Forakselen er redesignet med lavere vekt og for mer lastekapasitet. Også bakakslen er redesignet med lavere vekt og for å øke kapasiteten.

Ifølge DAF skal bilen ha bedre stabilitet. Interiøret er oppgradert og hytta er løftet 3 cm. Hytta bruker dermed alle de 250 tilgjengelige cm, og skal være den største i klassen.

Flere nye førersystemer er også integrert i den nye bilen, blant annet DPA (Driver Performance Assistant) som gir føreren detaljert informasjon om drivstofforbruk og nyttig informasjon om kjøring og nedbremsing.

Føreren får også automatisk tips i sitt display som fremmer effektiv kjøring.

Stor seng

Soveplassen i hytta er også utbedret til såkalt «maksimal sovekomfort». Sengen er faktisk 220 cm lang og 80 cm bred. Både sete, ratt, instrumentpanel og brytere er nye.

Et avansert nødbremsingssystem sammen med standard ESP (VSC) og en energi-absorberende førerhusfjæring skal gi ekstra sikkerhet.

Forsiden nå