Daimler og Kamaz med ny avtale

Daimler og Kamaz med ny avtale

I årene som kommer skal veldig mange tusen motorer og aksler finne veien fra tyske fabrikker til russiske Kamaz-lastebiler.

Til å begynne med skal Kamaz kjøpe 7.000 motorer og 15.000 aksler i året til sine nye lastebiler og busser. Dette blir av Daimler Trucks omtalt som første trinn. De to selskapene har planer om å produsere aksler sammen i Russland i fremtiden, som et neste trinn.

Gass og diesel

Motorene Kamaz skal kjøpe lages i Mannheim og akslene i Gaggenau og Kassel. Lastebilmotorene er dieseldrevne og av typen OM 457 på 260 til 335 kW (354 til 456 hk). Bussmotorene er M 906 som går på gass med 170 til 205 kW (231 til 279 hk)effekt.

Bredt samarbeid

Daimler Trucks og Kamaz kunngjorde sist sommer at Kamaz skal bruke Mercedes-Benz Axor førerhus i sin nye lastebilgenerasjon. Denne blir lansert i Russland neste år.

De to lastebilprodusentene startet å samarbeide i 2008. Mercedes-Benz Trucks Vostok (MBTV) og Fuso Kamaz Trucks Rus. (FKTR) startet opp i 2010. MBTV har fra 2011 en fabrikk i Chelny som lager Mercedes-Benz Actros, Axor, Atego og Unimog. Daimler AG og European Bank for Reconstruction and Development eier 15 % av aksjene i Kamaz.

Forsiden nå