Nøkkelpersoner for utviklingen av Daimlers Euro 6-motorer ved en OM 936. Fra venstre: Elmar Böckenhoff, leder for aggregatutvikling hos Daimler Trucks, Stefan Buchner, leder for Global Powertrain, og Georg Weiberg, leder for Product Engineering.
Nøkkelpersoner for utviklingen av Daimlers Euro 6-motorer ved en OM 936. Fra venstre: Elmar Böckenhoff, leder for aggregatutvikling hos Daimler Trucks, Stefan Buchner, leder for Global Powertrain, og Georg Weiberg, leder for Product Engineering.

Daimlers nye Euro 6-motorer

På en web-overført pressekonferanse 13. mars lanserte Daimler tre nye motorserier i sitt motorprogram for Euro 6. Minst én lansering gjenstår.

Scania slo Daimlers europeiske nyttekjøretøyprodusent Mercedes-Benz på målstreken ved lanseringen av de første Euro 6-motorene i fjor. Nå har Daimler slått tilbake med å lansere det som foreløpig er verdens bredeste palett av Euro 6-motorer. Dette er samtidig selskapets globale motorprogram som er eller vil bli brukt i selskapets nyttekjøretøy i hele verden, uansett merker som Daimler har noen av.

Tre nye serier

Tre nye motorserier ble lansert 13. mars. Den minste er OM 934 som med fire sylindere har et volum på 5,1 liter og effektvarianter som strekker seg fra 156 til 231 hk. OM 934 har en storebrorserie med betegnelsen OM 936. Dette er seks-sylindrede motorer med et volum på 7,7 liter og med effekter fra 238 til 354 hk. Bortsett fra antall sylindere er disse to motorseriene bygd helt over samme lest. Motorene er de første i verden som har justerbar kamaksel som et viktig element for å oppnå optimal innsprøytning. På lastebilsiden er dette motorer som vil dukke opp i Atego og Axor her i Europa, men de blir også benyttet i busser, andre merker innenfor Daimler Trucks og som industrimotorer. OM 934/936 har serviceintervaller på opptil 120.000 km.

Den tredje nye motorserien er OM 470. Dette er lillebrorserien til OM 471 som ble lansert i fjor. Serien består av seks-sylindrede motorer med et volum på 10,7 liter og effekter fra 326 til 428 hk. Teknisk er OM 470 svært lik OM 471 som vi omtalte utførlig i forbindelse med lanseringen, men sylindervolumet er altså mindre (OM 471 er på 12,8 liter) Ifølge Daimler er OM 470 verdens letteste motor i sin størrelse. OM 470/471 har serviceintervaller på opptil 150.000 km.

Felles for alle Daimlers globale motorer er mange effektvarianter og høy effekt i forhold til sylindervolum på de største motorene.

Flere kommer

Selv om Daimler i løpet av et år har lansert fire motorserier med til sammen 17 effektvarianter, så er man ikke i mål. De største motorene gjenstår, eller helt riktig; de er så langt kun introdusert i Daimlers lastebilmerker i USA (Freightliner og Western Star). Dette har sammenheng med at USA innførte avgassbestemmelsen EPA 2010 (tilsvarer langt på vei Euro 6) allerede for to år siden. Der heter motorene Detroit Diesel som kommer både som 14,8- (DD15) og 16,5-liters (DD16) varianter med effekter opptil 600 hk. Vi tror ikke Daimlers europeiske motoreffekter stopper her. Erfaringsmessig tas det ut større effekter i Europa enn i USA. Den kraftigste Mercedes-Benz OM 471 gir f.eks. 510 hk, mens tilsvarende Detroit Diesel DD13 stopper på 450 hk.

Felles elementer i alle Daimlers Euro 6-motorer fra og med OM 934 og til topps er eksosresirkulering (EGR), dieselpartikkelfilter (DOC), diesel-oksidasjonskatalysator (DOC) og SCR (Selective Catalytic Reduction som ingen foreløpig har gitt noen god norsk oversettelse på, men som er innsprøytningsenheten for AdBlue som benyttes til maksimal reduksjon av NO x-utslippene).

Globale motorer

Motorprogrammet er globalt og skal produseres globalt. I Europa er det Mercedes-Benz' Mannheim-fabrikk som skal produsere de nye Euro 6-motorene. Her er det investert en halv milliard euro i moderne produksjonsutstyr. Andre produksjonssteder er Detroit (USA), Kawasaki (Japan), Sao Bernardo (Brasil) og Cape Town (Sør-Amerika).

Forsiden nå