Daimlers Christian Ballarin og fører Hans Luft foran førerbilen med de to øvrige bilene bak. Luft har vært med under hele utviklingen av Daimlers selvkjørende lastebiler. (Foto: Bjørn Eilert Eriksen)
På skjermen i Bøhler-lokaler ble det vist live biler fra karavanen, også helikopterfotografering som ga det store overblikket. Utviklingssjef Sven Ennerst kommenterte. (Foto: Bjørn Eilert Eriksen)

Daimlers «platooning i Düsseldorf»

DÜSSELDORF (AT.no): Vi skaper fremtidens transport og entrer nettskyen. Det var gjennomgangstemaet for Daimlers storslagne presseopplegg i Düsseldorf 21.-22. mars.

300 journalister fra fire verdensdeler var samlet i de gamle hallene i Bøhlers nedlagte jernverk som nå er omgjort til «ivent-senter» med alle tilhørende faciliteter.

Der fikk de en grundig oppdatering av hva Daimler har gjort, og hva vi kan vente oss i fremtiden med de mulighetene som ligger i å benytte internett som formidler av elektronikk, teknologi og moderne lastebiler i transportnæringen.

Platooning live

De europeiske lastebilprodusentene er gjennom bransjeorganisasjonen ACEA igang med å vise hva næringen gjør for å redusere drivstoff og utslipp av miljøgasser. Platooning er bare et av tiltakene, og frem til 8. april skal de europeiske lastebilprodusentene kjøre karavaner over hele Europa. De skal i praksis vise transporteffektivitet og hva som kan spares av drivstoff.

Dette var også et av hovedtemaene for Daimler. Direktesendt på storskjerm ble det vist live bilder fra tre Mercedes selvkjørende lastebiler som kjørte i kolonne. Kommunikasjonen mellom førerne, utviklingssjef Sven Ennerst i helikopterbilder fra kjøringen på motorveiene ble formidlet.

Høydepunktet var da de tre bilene kom kjørende inn i fabrikkhallen foran tilhørerne.

 

Prøvekjøringen i Düsseldorf

Undertegnede var med da Daimler presenterte første offisielle kjøring i selvkjørende lastebiler i Las Vegas i fjor sommer, og fikk også en tur i Düsselforf.

Å se sjåfør Hans Luft med hendene hvilende på knærne mens elektronikken har overtatt hans styringn, er derfor ingen ny opplevelse. Det gir likevel refleksjoner å se at rattet beveger seg uten hjelp av Lufts hender, og i tillegg oppleve kommunikasjonen med bil nummer to og tre i kolonnen.

Når farten økes følger de med i samme avstand, bremses det følger de med og elektronikken styrer det hele. Innenfor 200 meter overvåkes alt via kamera- og elektronikksystemene. Og det viktigste av alt, systemene fungerer sikkert. Ved panikkbremsing reagerer systemene på 1/10-sekund av hva føreren klarer. Det ligger sikkerhet og effektivitet i platooning.

Forsiden nå