Hit er utviklingen av lastebilen kommet i dag. Noe kommer til å bli enda bedre, særlig innen elektroniske hjelpesystemer, og forakselen er fortsatt stiv
Hit er utviklingen av lastebilen kommet i dag. Noe kommer til å bli enda bedre, særlig innen elektroniske hjelpesystemer, og forakselen er fortsatt stiv

Dana feirer i Kina

Den 29.februar markerte den store amerikanske komponentleverandøren Dana Spicer 20 års tilstedeværelse i Kina ved at den første powershift-girkassen i serien TZL forlot samlebåndet på girkassefabrikken i Wuxi.

Utgaven er en 4-trinns drop-box-type beregnet på kinesiske hjullastere i 19-tonnsklassen, som er den mest utbredte klassen hjullastere i Kina. Den Kina-produserte kassen betyr ikke at Dana har brutt nyland, for den består av komponenter som har vært i bruk lenge i Danas girkasser for verdensmarkedet.

Økt innsats

Produksjon av TZL-serien betyr imidlertid ikke at Dana har nyryddet på gamle, gjengrodde stier. Her er det snakk om en «ny» utgave tilpasset kinesiske forhold. Dana Spicer har ikke vært 20 år i Kina uten å lære noe om landet.

Et tegn på at Dana går inn for å forsterke fotfestet i det enorme markedet, er at i mai 2011 ble første spadetaket tatt til et teknisk senter på 12.000 m2 i Wuxi. Her skal det foregå utvikling av drivlinjer, tetningsmetoder og kjølesystem, inkludert kjølere for batterier. Dessuten har Dana økt sin aksjepost i den store bilprodusenten Donfeng til 50%. Joint venture-selskapet heter Donfeng Dana Axle Co. Ltd. og får neppe problemer med avsetning for sine lastebilkomponenter i det raskt voksende, kinesiske markedet.

Hovedkvar i Ohio

Dana har sitt hovedkvarter i Ohio, og Dana Spicer er resultatet av Danas oppkjøp av den britiske girkasseprodusenten Spicer for mange år siden. Selskapet har i dag 24.500 ansatte og solgte i 2011 komponenter til anleggsmaskiner og biler for 7,6 milliarder dollar.

Forsiden nå