Continental minner om at det kreves M+S-merkede dekk for kjøring i Tyskland med biler over 3,5 tonn.
Continental minner om at det kreves M+S-merkede dekk for kjøring i Tyskland med biler over 3,5 tonn.

Dekkseksjon

Tyskland skjerper krav til dekk Skal du kjøre med lastebil gjennom Tyskland, må du ha M+S-merkede dekk. Det er et resultat av at Forbundsdagen i Tyskland har vedtatt endringer i veitrafikkloven, opplyser Continental.

Bestemmelsen i forskriften trådte i kraft 4. desember 2010, og den krever at alle busser med mer enn åtte sitteplasser og lastebiler på over 3,5 tonn i fremtiden må bruke M+S-merkede dekk på drivakselen dersom det er snø, is eller glatt rim på veien.

Continental opplyser at alle drivakseldekk fra selskapet er utviklet og merket M+S slik at de automatisk oppfyller de nye lovpålagte kravene i Tyskland.

Dr. Hans-Joachim Nikolin, leder for Continentals lastebildekk-divisjon, mener at de nye bestemmelsene i Tyskland er et skritt nærmere en klarere lovgivning:

Med bakgrunn i dekkprodusentens omfattende tester anbefaler Nikolin, avhengig av lastebilens last og bruksområde, at man på alle hjulposisjoner bruker spesielt utviklede vinterdekk som f. eks. Continentals Scandinavia-dekk. Er det isete på veien, korter man ned bremselengden betraktelig med slike dekk, og det skjer allerede ved 40 km/h. For å ha en vintersikker lastebil, bør mønsterdybden på lastebildekkene være minimum 6 mm, hevder Nikolin.

Hakkapeliitta 75 år

For de aller fleste som sitter bak et bilratt i Norden, både i personbiler og tyngre kjøretøy, er Hakkapeliitta et meget kjent dekknavn. De finske vinterdekkene har 75-årsjubileum i år.

Allerede i 1934 utviklet Nokian Tyres verdens første vinterdekk for tøft nordisk vinterføre. To år senere ble Hakkapeliitta lansert. I dag er dette ett av verdens mest kjente vinterdekk.

På grunn av 2. verdenskrig skulle det gå flere år før dekket fikk noen særlig stor utbredelse. Dekket fikk sitt store gjennombrudd i forbindelse med Rally Monte Carlo på 1950- og 60-tallet. De finske rallyførerne vant løp etter løp, og alle fikk opp øynene for at de finske piggdekkene hadde overlegne egenskaper på snø- og isdekte alpeveier.

Det har vært en voldsom utvikling av både biler og veier siden 50-tallet. Nokian Tyres har fulgt opp og videreutviklet Hakkapeliitta i takt med blokkeringsfrie bremser, stabilitetssystem, asfalterte veier med rask trafikk og ikke minst miljøet. Lav rullemotstand er blitt et stadig viktigere krav.

Siden 1936 har Nokian Tyres lansert 33 Hakkapeliitta-produkter, dekk med og uten pigger og for alle typer og størrelser biler. Verdens nordligste dekkprodusent har eget testsenter i Ivalo 30 mil nord for Polarsirkelen. Her kan man virkelig teste produkter som er beregnet for tøffe nordiske forhold.

Navnet Hakkapeliitta skal ha sitt utspring i 30-årskrigen på 1600-tallet da dristige finske ryttere ropte "Hakkaa Päälle" (slå til) når de red mot fienden.

Nye 17,5-tommers dekk

Nokian Tyres har lansert nye 17,5-tommers dekk. Nordman NTR 32 er et forhjulsdekk, mens Nordman NTR 72 er konstruert for tilhengere. Begge har M+S-merking.

NTR 32 er spesielt utviklet for distribusjonsbiler opp til 10 tonn totalvekt og bybusser. Det utmerker seg særlig med stabile kjøreegenskaper på krevende korte transporter.

NTR 72 passer for tilhengere med små hjul. Begge har gummiblandinger beregnet for helårs bruk. Mønsteret på de brede skulderområdene gir meget god slitestyrke. Steinavvisere i mønstersporene sørger for at grus ikke så lett fester seg og bidrar til å øke dekkets levetid. Begge dekk har slitasjevarslere som letter kontrollen med mønsterdybden.

Etter omfattende testing har JCB valgt diagonaldekket Michelin Power CL som originaldekk på sine gravelastere 2CX, 3CX og 4CX.

Michelin Power CL-dekket kommer i tillegg til radialdekkene Michelin XMCL som JCB idag benytter til originalmontering.

Diagonaldekket er spesielt utformet for traktorgravere, kompaktlastere, mindre hjullastere og teleskoplastere.

Omfattende tester

I pressemeldingen sier Michelin at diagonaldekket Power CL ble valgt etter omfattende utviklingsarbeid og testing hos JCB. Testene foregikk med kjøring både på og utenfor veien for å få dokumentert hvordan de klarte seg i varierende forskjellig terreng.

Gravelasterdekket har fått et dekkmønster Michelin beskriver som motstandsdyktig og som gir redusert risiko for punktering. Det robuste dekkmønsteret er et tett sentrert knastemønster, mens selve dekket er bygd opp med en gummiblanding som også reduserer muligheten for å få skader på dekket.

Stammekonstruksjonen

Også stammekonstruksjonen vil ifølge Michelin CL redusere

risikoen for punkteringer. Dette forklares med at vinkelen på stammetrådene gir en robust dekkside som gjør dekket stabilt, noe som er spesielt viktig for teleskoplastere som arbeider i høyden. Da utsetter dekkene for store belastninger, men trådene gir god beskyttelse av dekksiden.

Michelin Power CL leveres i 11 størrelser fra 280/80 - 18 TL til 420/80 - 30 TL. Power CL er et av selskapets fem dekkalternativer i Michelins serie av industridekk.

Forsiden nå