RUNDER SNART TO MILL. KM: Denne Scania 143-bilen til Didrik Prytz nærmer seg to millioner kjørte km. Telleren sto på 340.000 km da han kjøpte den brukt i 1999.
RUNDER SNART TO MILL. KM: Denne Scania 143-bilen til Didrik Prytz nærmer seg to millioner kjørte km. Telleren sto på 340.000 km da han kjøpte den brukt i 1999.

- Denne bilen ble nesten dama mi

HELLERUDSLETTA (AT.no) Denne flotte doningen på Transportmessa kunne vi ikke bare gå forbi.

Balticum Frinab lånte den gamle Scania 143 (420 hk) av Didrik Prytz i Follo Truckutleie A/S, utstyrte den med krokløft dumperkasse fra BFAB og satte den på standen på Transportmessa som et blikkfang.

- Dette er nostalgi i transportnæringen. Bilen er nydelig og i god stand, sier Pål Kristiansen i Balticum Frinab AB.

- Dette er ikke bare en bil for meg. Jeg har kjørt den så lenge at dette nesten ble dama mi, sier eieren Prytz.

Snart 20 mill km

Da Didrik Prytz i 1999 kjøpte den pent brukte 94-modellen, hadde bilen skap. Han bygde den selv om til krokbil, og fra juletider samme år og inntil for tre år siden har den vært i full drift. Med én sjåfør.

EIER: Didrik Prytz eier bilen og kjørte den selv i 12-13 år.
EIER: Didrik Prytz eier bilen og kjørte den selv i 12-13 år.

- Jeg har alltid kjørt den selv, og nå står det 1.983.000 km på telleren. Det gjør det strengt tatt ikke, for telleren er rundet noen ganger, smiler Prytz som byttet den gamle 143-bilen med en ny Scania R560.

Han har stelt pent med bilen, skiftet olje hver 15.000 og kun byttet normale slitedeler som clutch og bremser.

- Det jeg kanskje er mest fornøyd med er at motoren aldri har vært oppe. Det er egentlig ganske spesielt, men bilen har gått i pen jobb. De tre første årene kjørte jeg papir fra Langhus til Karlstad, og etter dette er den kjørt i transport med avfall og skrapmetall, sier han.

Rustet opp etter pensjonsalder

Etter at Didrik kjøpte den nye R560-bilen, begynte han å ruste opp den gamle 143-bilen. Hytta led av noe rustangrep, skjermene slitt, ramme ble sandblåst og hele bilen fikk et strøk lakk. Prislappen for å få en pensjonist til å skinne: Rundt 350.000 kroner.

- Litt spesielt å investere så mye penger i en bil som ikke lenger skal gi deg inntjening?

- Det har kostet mye penger, men det er verdt det. Dette er et familiemedlem. Man kan diskutere hvor fornuftig dette er. Svaret er at det selvfølgelig ikke er fornuftig. Men bransjen trenger noen som er litt gale, og dette er transporthistorie. Om 20 år trenger vi slike biler i god stand, avslutter Prytz.

PRØVESITTER: Pål Kristiansen i BFAB prøvesitter den gamle bilen. Hytta klarer seg meget fint til å ha rundet 20 år.
PRØVESITTER: Pål Kristiansen i BFAB prøvesitter den gamle bilen. Hytta klarer seg meget fint til å ha rundet 20 år.

 

Transportmessa i gang

Transportmessa er i år flyttet til Hellerudsletta (fra flystripa på Gardermoen). Det er et stort uteområde, og begge hallene på Exporamasenteret er tatt i bruk til stander.

På åpningsdagen torsdag var ikke været det beste, og det var relativt sparsomt med folk. Det er ventet at de store publikumsdagene er fredag og lørdag.

Forsiden nå