Hitachi demonstrerte den batteridrevne 8-tonneren Hitachi ZE85 på Bauma 2019.
Hitachi demonstrerte den batteridrevne 8-tonneren Hitachi ZE85 på Bauma 2019. (Foto: Bjørn Eilert Eriksen)

Denne skal til Norge...

På inngjerdet demofelt foran hovedinngangen til Hitachis Bauma-stand ble den nye batteridrevne 8-tonneren Hitachi ZE85 hyppig demonstrert.

Hitachis gryende elektriske maskinverden passer som hånd i hanske for importør Nasta i Larvik. 

Maskinen er bygd i Tyskland på det nyopprettede selskapet EAC (European Application Center GmbH) som er opprettet av Hitachi og forhandleren Kiesel GmbH med Nasta som aktiv samarbeidspartner. Hos EAC skal det utvikles maskiner med elektrisk batteridrift for det europeiske markedet.

Videre til Norge

Det er ingen tvil om at Nasta står sentralt i diskusjonen om den videre skjebne for demomaskinen ZE85. Det gjenstår etter hva vi forstår noe finpussing før den skal ut i prøvedrift, men om vi tolker smil og antydninger fra salgssjef Lars Engmark og selger Nils Arve Norendal i Nasta kan mye tyde på at den havner i Oslo-regionen allerede sommeren 2019.

Når det gjelder de to første 8-tonnerne som blir klare for produksjon, er de allerede bestilt av Sørby Utleie AS.

TIL NORGE: - Denne 8-tonneren med batteridrift ønsker vi velkommen til Norge, sier Nastas Lars Engmark (t.v) og Nils Arve Norendal. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

- Maskinen ZE85 lades opp på et par timer, og om vi bruker 400 volt går det på 100 minutter for 9 timers drift. Med superlading ala Tesla-system går ladningen på 45 minutter, forteller Felix Hornstein hos EAC.

Maskinutvikling – liten og stor

For riktig å underbygge den gryende elektriske bølgen var nok en el-graver sentralt plassert på Hitachi-standen.

Hitachi viste totonneren Hitachi ZE19 på Bauma 2019. Bak står beltegraveren ZX350 Concept. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Zero Emission var budskapet rundt pallen hvor totonneren Hitachi ZE19 sto plassert. Kreativ vindusdekorasjon ga antydninger om at vi er på full fart inn i en ny fase av kombiløsninger for styring og maskinutvikling.

En annen maskin som hadde fått hedersplass hos Hitachi, var beltegraveren ZX350 Concept. Hytta er utvidet med tanke på å gi føreren best mulige arbeidsforhold, både når det gjelder ergonomi, kontroll og varslingssystemer.

At det er en maskin som knyttes opp mot fremtidstenking understrekes, i likhet med hos el-graveren, gjennom sinnrik dekorasjon – nå på maskinsidene. Hitachi profilering virker spennende.

30-talls maskiner

Hitachi hadde et 30-talls maskiner på plass, minigravere, kompakte hjullastere og en bred serie med gravemaskiner. I fjor høst presenterte de sitt ICT-system som er utviklet i samarbeid med Trimble.

Modellen ZX210LCX-6 er den første Hitachi-graveren med ICT-systemet i Europa. I praksis er beltegraveren med dette blitt «halvautomatisk» ved at maskinen gjør en del av arbeidet.

Føreren kan konsentrere seg om bom og stikke, mens sensorer på maskinkroppen, bom, stikke og skuffe, GPS og nedlastet «gravekart» i datamaskinen sørger for at skuffa beholder eksakt vinkel ved graving. Ikke minst ved pussing av skråninger fungerer automatikken presis, og etterarbeid er unødvendig.

Ifølge Hitachi øker effektiviteten 30-50% om man sammenligner dette systemet med en maskin som ikke Har det montert. Arbeidet utføres presist og sikkert.

Hitachi hadde lagt vekt på å vise både styrke og fremtid på årets Bauma. Det oppnådde produsenten klart gjennom bredden i maskinprogrammet, men også ved å presentere sine store gruvemaskiner. Elektriske maskininnslag og antydningen om hvilken vei utvikling maskinutviklingen går peker avgjort en vei – fremover.

Forsiden nå